یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 68719
سلامت نیوز :  قطعا عشق مطلق والدین مهم‌ترین عامل در شادی کودکان است. وقتی کودکان بزرگ می‌شوند دانستن اینکه علایق، عقاید، خصوصیات و استعداد‌هایشان با ارزش تلقی می‌شود پایه‌گذار شادی سال‌های بعدی زندگی‌شان خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ البته پذیرش کودک به معنای چشم‌پوشی همیشگی از خطاهایش نیست. برای همین والدین باید یاد بگیرند که عملکرد کودک را نقد کنند نه شخصیت او را.

وضع کردن مقررات و پایبندی به آنها
کودکان کم سن و سال با احساس امنیت، ‌شاد می‌شوند. فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده‌اید درصورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد که حفاظی در برابرتان باشد، در غیر این صورت دچار اضطراب  خواهید شد. کودکان هم اینگونه‌اند. وقتی که چارچوب محکمی برای رفتارهایشان وجود داشته باشد، ‌آنها پیشرفت می‌کنند. در حقیقت کودکان در جست‌وجوی ساختارند.

توجه به ابعاد مثبت
به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد که به اتفاق هم نتوانید آن را حل کنید. همچنین به او بیاموزید که خوشبین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود (وای نه باورم نمی‌شود که این اتفاق افتاده، اما درستش می‌کنم، چیز مهمی نیست) یادگیری خوشبینی مهم است زیرا کودک مشتاق و آرزومند به احتمال زیاد بزرگسالی شاد خواهد شد.

کامل کردن حلقه شادی
اکثر والدین در پی معلمان و مربیانی هستند که بتوانند حلقه شادی کودکان‌شان را کامل کنند. برای همین به کودک‌تان کمک کنید ارتباطات دوستانه‌اش را حفظ کند و گسترش دهد. داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است.

وادار به ورزش کردن
کودکان امروز به طور کلی سنگین وزن‌تر از کودکان دیروز هستند و این برای سلامت و شادابی آنها مضر است. کودکان چاق، در مقایسه با سایر کودکان، ‌اعتماد به نفس کمتری دارند و افسرده‌ترند. کودکی که خوب غذا می‌خورد و ورزش می‌کند مغزش موادی شیمیایی به نام اندروفین ترشح می‌کند که به او احساس شادی می‌بخشد. کودک‌تان را به انجام دادن ورزش و سرگرمی‌های خارج از منزل تشویق کنید.

توجه به اشیای مورد علاقه کودک
اشیای مورد علاقه کودک‌تان، عکس‌ها، کارت پستال‌ها، یادگاری‌ها، کاردستی‌هایی را که یاد آور خاطرات شاد برای کودک هستند داخل جعبه‌ای قرار دهید. هرگاه کودک‌تان بیمار است یا غمگین و لبخندی ساده نیاز دارد، ‌آنها را از جعبه بیرون آورید و به او نشان دهید.

حس رقابت را در او برانگیزید
یک راز اصلی شاد زیستن برخورداری از قدرت پشت سر گذاشتن مشکلات است. سعی نکنید کودک خود را از همه‌ناراحتی‌ها دور نگه دارید. به او کمک کنید بیاموزد چگونه با آنها مواجه شود. اگر شکست درسی یا غیردرسی او را ناامید کرده، ‌کمک کنید تا هرچه سریع‌تر به وضعیت عادی خود برگردد. تشویق کنید تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان کند.

پیام عشق برای کودکان
همیشه به کودک‌تان بگویید که دوستش دارید: این جمله باید اولین چیزی باشد که کودک‌تان صبح‌ها، پس از بیدار شدن از خواب می‌شنود و نیز آخرین جمله‌ای باشد که پس از شنیدن آن به خواب می‌رود.

در آغوش‌اش بگیرید
هیچ مانعی برای در آغوش گرفتن کودک‌تان وجود ندارد. شما می‌توانید آرام به پشت او بزنید، بازوهایتان را دور شانه‌هایش حلقه کنید، موهایش را بهم بریزید. یا اینکه در بازی‌اش شریک شوید مثلا با او توپ بزنید، برای پرندگان دانه بریزید، ‌بادبادک هوا کنید و با او مسابقه دهید.

بدون به زبان آوردن کلمه‌ای با او حرف بزنید
به تماشای بازی او در مدرسه یا زمین بازی بنشینید. لحظه‌هایی که به شما نگاه می‌کند یا نگاه‌تان باهم تلاقی می‌کند، ‌به او لبخند بزنید. علایم خاصی برای رابطه‌تان تعریف کنید که فقط خودتان دو نفر معنی آنها را بدانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha