یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 68720
سلامت نیوز : اخیرا گروهی از روانپزشکان هشدار داده‌اند کسانی که به‌طور افراطی اثاثیه و منزل خود را تمیز می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. این روزها، روزهای خانه‌تکانی و تمیزی است. در این روزها بعضی از خانم‌ها همه وسایل را ضدعفونی می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند که تمام میکروب‌‌ها و آلودگی‌ها را از فضای خانه بیرون ریخته‌اند اما گاهی این تمیز کردن بیش از اندازه افراطی می‌شود و حالت وسواس پیدا می‌کند تا جایی که تمام فکر و ذکر خانم خانه به این مشغول می‌شود که مبادا ذره‌ای خاک یا یک لک کوچک گوشه‌ای از خانه پیدا شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ یادتان باشد که علاوه بر توارث و شرایط محیطی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و تاثیر آن بر مغز هم عامل بروز بیماری افسردگی است زیرا ارتباط بین سلول‌های عصبی را با یکدیگر دچار اشکال می‌کند. از طرف دیگر نمی‌توان به بهانه افسردگی نظافت خانه را تعطیل کرد چرا که مسلما ذات و غریزه تمامی افراد به سوی نظم است و بی‌نظمی سبب می‌شود فرد از نظر روانی دچار اغتشاشات فکری شود و این موضوع به تدریج بر تمام زندگی تاثیر گذاشته و سبب اضطراب و افزایش استرس می‌شود. در خانه‌های آشفته پیدا کردن وسایل مورد نیاز سخت است و این موضوع استرس می‌آورد. حتی دیدن بهم ریختگی خانه سبب بروز عدم رضایت فرد از خود شده و در نهایت می‌تواند اختلاف‌ها و اختلال‌های خانوادگی و زناشویی را پیش آورد.

همچنین نتیجه پژوهشی که در سایت نشریه پزشکی نیچر آمده است، بیان می‌دارد: «تمیزی زیاد ممکن است ترمیم پوست بدن را مختل کند و به همین دلیل باید به کودکان اجازه داد تا کمی کثیف شوند.» یک گروه تحقیقاتی کشف کرده است باکتری‌هایی که به طور معمول روی پوست انسان وجود دارند، از تورم ناشی از آسیب و ضربه به بدن جلوگیری می‌کنند. این باکتری‌ها، واکنش‌های بیش از حد دستگاه ایمنی بدن را که باعث می‌شود محل زخم و خراش باد کند، کمتر می‌کنند بنابراین نباید کودکان را استریل کرد زیرا باعث می‌شود در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر باشند.

جالب است که اخیرا محققان دانشگاه کینگ کشف کرده‌اند مرتب نکردن تختخواب هنگام صبح می‌تواند برای سلامت مفید باشد! چرا که یک تخت نامرتب محیط نامساعدتری برای رشد مایت‌های گرد و خاک است. مایت‌ها موجودات بسیار کوچکی هستند که در فضاهای مرطوب زندگی می‌کنند و می‌توانند باعث بروز آسم و دیگر آلرژی‌ها شوند. این حشرات نمی‌توانند در شرایط گرم و خشک تخت‌های نامرتب زندگی کنند. این حشرات کمتر از یک میلیمتر طول دارند و می‌توانند مواد حساسیت‌زایی را تولید کنند که به راحتی حین خواب وارد سیستم تنفسی بدن می‌شوند. شرایط مرطوب و گرم تخت‌ها محیط مناسبی برای رشد این موجودات است اما زمانی که رطوبت کم ‌شود، احتمال زنده ماندن این حشرات با کم شدن رطوبت کاهش پیدا می‌کند.

محققان می‌گویند پژوهش‌ها نشان داده خانه‌ها و ادارات پاکیزه‌تر که در آنها میزان آلودگی و باکتری‌ها کمتر است، منجر به ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن در افراد و در نهایت بروز اختلال در عملکرد مغز آنها می‌شود. مطالعاتی که پیش از این در همین زمینه صورت گرفته ‌بود نیز از وجود ارتباط میان ضعف سیستم ایمنی و پاکیزگی زیاد خانه، حکایت داشت و نمی‌توان گفت این یافته خیلی عجیب و غریب است. دانشمندان می‌گویند ضعف سیستم ایمنی منجر به واکنش بیش از حد نیاز بدن به آلودگی و گرد و خاک در قالب انواع آلرژی و التهاب‌ها می‌شود. این امر فرآیند تولید مواد شیمیایی مربوط به شادی مانند سروتونین را در افراد کاهش داده و باعث ایجاد افسردگی می‌شود. محققان می‌گویند میزان افسردگی در کشورهای پیشرفته به مراتب بیشتر از کشورهای فقیر است. به عنوان مثال در انگلیس 10‌درصد از افراد به افسردگی مبتلا هستند که این میزان در کشور نیجریه یک‌درصد است.

پروفسور اندرو میلر، یکی از محققان همین پژوهش می‌گوید: اگر افراد در معرض انگل و باکتری‌های بیشتری قرار داشته باشند، بهتر می‌توانند التهابات را کنترل کنند. امروزه محیط زندگی افراد بسیار پاکیزه‌تر از گذشته است بنابراین سیستم ایمنی هرگز نحوه مقابله با عوامل عفونی را به صورت جدی فرانمی‌گیرد. شاید تا به حال خیلی از ما از خود سوال کرده‌ایم چرا بچه‌هایی که پدر و مادرهایشان هیچ توجهی ندارند و همیشه در محیط‌های کثیف و آلوده بازی می‌کنند سالم‌تر از بچه‌های ما هستند که اینقدر زحمت می‌کشیم هیچ آلودگی وارد زندگی‌شان نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha