یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۸
سلامت نیوز : دولت بسته جدیدی را آماده كرده تا از افزایش طلاق در جامعه پیشگیری كند.طلاق كلمه ای متضاد با ازدواج. اقدامی قانونی برای پایان یك زندگی زناشویی قبل از مرگ. واژه ای نامیمون كه در احادیث و روایات آمده است كه هنگام سخن گفتن از طلاق عرض خدا به لرزه می افتد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ پدیده ای كه در دهه اخیر رو به افزایش است. احمد تویسرکانی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد كشور اعلام كرده بود كه در 6 ماه نخست سال جاری 415 هزار و 620 ازدواج و 70 هزار و 841 فقره طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق سراسر کشور ثبت شده که به نسبت 6 ماه اول سال قبل به ترتیب ازدواج های ثبت شده با 5 درصد کاهش و طلاق با 6 درصد افزایش مواجه بوده است.

بر اساس این گزارش، كارشناسان و آسیب شناسان در سال های گذشته علل افزایش طلاق را از سه منظر اجتماعی، اقتصادی و آماری قابل بررسی اعلام كردند. این صاحب نظران می گفتند: از نظر اجتماعی تغییر در فضای جامعه و آشنا شدن مردم به ویژه زنان با حقوقشان یكی از علل رشد طلاق است.

تا ده سال پیش زنان نه با حقوقشان آشنایی داشتند و نه بعد از طلاق از پشتوانه مالی برخوردار بودند. حالا مطمئن هستند كه در صورت طلاق علاوه بر حمایت های اجتماعی، پشتوانه مالی هم خواهند داشت. این مسئله باعث شده بسیاری از طلاق های عاطفی تبدیل به طلاق واقعی شود و می‌توان گفت طلاق به طور مطلق افزایش پیدا نكرده، بلكه بیشتر نمود اجتماعی پیدا كرده است و خود را نشان می دهد. اما آیا فقط همین دلایل موجب افزایش طلاق در جامعه كنونی شده است؟

طلاق عاطفی بیشتر از طلاق فیزیكی
فرزاد فرهودی روان شناس بالینی دلیل دیگری از طلاق در جامعه را مطرح می كند و می گوید: قبل از طلاق فیزیكی ما موضوع طلاق عاطفی را داریم. مبحث طلاق عاطفی موضوعی است که از جوانب مختلف قابل بررسی است. وقتی که در بین زن و شوهر، صمیمیت رنگ می بازد، عشق و علاقه به صفر می رسد، حالت تنفر شکل می گیرد، رابطه جنسی اهمیت خود را از دست می‌دهد، تعهد معنای خود را از دست می دهد، نگرانی و مراقبتی در باره حال و روز طرف مقابل وجود ندارد و در کل مسیر زندگی زن و شوهر مخالف یکدیگر می شوند، می توانیم بگوییم که با طلاق عاطفی مواجهیم.

این زن و شوهرها از بودن در کنار هم لذت نمی برند و منتظر فرصتی هستند تا حتی برای چند لحظه از هم دور باشند. در این وضعیت به احتمال زیاد اگر برای حداقل یکی از دو طرف تبعاتی وجود نداشته باشد، طلاق واقعی نیز رخ می دهد. در این وضع ممکن است یکی از دو طرف به عللی مانند حضور فرزندان، نیاز مالی، ترس از تنهایی یا برای حفظ آبرو گامی در جهت طلاق قانونی بر ندارد. اما تحقیقات نشان می دهد که بیشترین میزان طلاق عاطفی و طلاق واقعی بین 3 تا 4 سال پس از ازدواج رخ می دهد.

بر اساس این گزارش، طلاق مانند هر پدیده دیگر اجتماعى داراى ریشه‏هاى مختلفى است كه بدون بررسى دقیق و مقابله با آن پیشگیرى از بروز چنین حادثه‏اى مشكل است. شاید بتوان گفت كه توقعات نامحدود زن یا مرد یكى از مهمترین عوامل جدایى است و اگر هر كدام دامنه توقع خویش را محدود کنند و از عالم رویاها و پندارها بیرون آیند، و طرف مقابل خود را به خوبى درك كنند و در حدودى كه ممكن است توقع داشته باشند، جلوى بسیارى از طلاق ها گرفته خواهد شد.

همچنین حاكم شدن روح تجمل‏پرستى و اسراف و تبذیر بر خانواده‏ها عامل مهم دیگرى است كه بخصوص زنان را در یك حالت نارضایتى دایم نگه مى‏دارد، و با انواع بهانه‏گیری ها راه طلاق و جدایى را صاف مى‏كند و در تعریف دیگر دخالت هاى بی جاى اقوام و بستگان و آشنایان در زندگى خصوصى دو همسر و بخصوص در اختلافات آنان، عامل مهم دیگرى محسوب مى‏شود.در دیگر دلایل طلاق می‌توان به بى‏اعتنایى زن و مرد به خواست یكدیگر و تناسب نداشتن فرهنگ خانوادگى و روحیات زن و مرد با یكدیگر هم اشاره كرد اما همچنان دخالت‌های دیگران نقش مهمی دارد.

دكتر علی فایضی كارشناس حقوق در گفت و گو با «حمایت» دلایل طلاق را تیتروار این گونه مطرح می كند: افزایش آگاهی زنان از حقوق خود، اختلاف سلیقه بین زوجین، تحمل نداشتن خشونت مثل گذشته توسط زنان، به هم ریختگی و نا به سامانی روابط خانوادگی و انسجام نداشتن خانواده، عامل اقتصادی، بالا رفتن سطح سواد و آگاهی زنان و تحمل نداشتن و زیر بار زور نرفتن و افزایش درخواست طلاق توسط این دسته از زنان، رواج دوستی های به اصطلاح خیابانی، همسانی نداشتن در ازدواج، نبود نظام های حمایت اجتماعی مثل وجود اعضای خانواده آگاه، نبود شیوه مشاوره مناسب از مهمترین دلایل طلاق محسوب می شوند.

فایضی به این دلیل که تجربه حضور در دفاتر ازدواج و طلاق را داشته و از نزدیك با زوجین متقاضی طلاق گفت و گو كرده است، می گوید: در سال های اخیر قباحت طلاق از بین رفته است. بسیاری از زوجین اطلاع دقیقی از هم به مانند قبل از ازدواج ندارند. همچنین باید نداشتن بلوغ فكری و ازدواج با افرادی كه با او اختلاف زیاد سنی دارند راهم به دلایل طلاق اضافه كرد.

بسته دولتی برای پیشگیری از طلاق
مریم مجتهد زاده مشاور رییس جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام كرد: آیین نامه اجرایی لایحه پیشگیری از طلاق در حال بررسی و تدوین با مشارکت وزارت کشور و سازمان بهزیستی است. مجتهدزاده درباره تدوین لایحه پیشگیری از طلاق در ستاد ملی زن و خانواده گفت: در کمیته پیشگیری از بحران طلاق این لایحه را پیشنهاد دادیم که جزو مصوبات برنامه جامع تحکیم روابط خانواده بود و در ستاد ملی زن و خانواده مصوب شد. وی افزود: مجری این طرح هم احتمالا سازمان بهزیستی کشور است که جلسه های مشترکی با وزارت کشور و سازمان بهزیستی داشتیم تا آیین نامه اجرایی آن را با کمک هم تدوین کنیم.

البته بعد از تصویب آیین نامه، باید زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کنیم و هم اکنون به شکل پایلوت توسط سازمان بهزیستی در برخی از استان ها در حال اجراست اما برای اجرای سراسری آن نیازمند نهایی شدن آیین نامه اجرایی آن هستیم.حالا با پیشنهاد و بسته ای كه دولت تعریف كرده است می توان به تمامی این دلایل پایان داد؟ آیا بهزیستی كه پیش از این وظیفه مشاوره قبل از ازدواج را داشته در این طرح جدید می تواند نقش خود را به درستی ایفا كند؟ آیا 15 دلیل افزایش طلاق كه مطرح شد (مشكلات اقتصادی، دخالت خانواده، افزایش فساد، ازدواج با غیر هم سن و هم كف، تحمل نداشتن خشونت، نبود نظام مشاوره، رواج دوستی های خیابانی، برطرف نشدن نیاز جنسی و اعتیاد یكی از زوجین و ...) با این بسته دولتی برطرف می شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha