یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
سلامت نیوز : با اعلام روز گذشته قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آلوده‌ترین استان‌های كشور از نظر اعتیاد، به نظر می‌رسد كه وضعیت مصرف مواد مخدر در كشور به حدی رسیده كه متولیان كنترل و مبارزه با اعتیاد، واقعیت‌هایی را كه مردم كوچه و بازار به عین شاهد هر روزه آن هستند به گفتمان رسمی هدایت كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ طه طاهری كه كمتر از یك ماه قبل هم نسبت به ارزان شدن قیمت محرك شیشه و سهولت دسترسی به انواع مخدرها و محرك‌ها در تهران هشدار داده بود، روز شنبه هم در گفت‌وگو با ایسنا، به آلودگی استان‌های كشور از نظر وضعیت مصرف مواد مخدر اشاره كرد كه بنا بر اعلام طاهری، «تهران»، «كرمان»، «خوزستان» و «لرستان» بیشترین تعداد مصرف كنندگان مواد مخدر را در خود جای داده‌اند.

صرفنظر از وضعیت استان تهران كه به واسطه مهاجرپذیری و تعداد جمعیت و شرایط خاص ساختاری استان باید در سوی مجزایی از سرشماری آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرد اما سه استان دیگری كه طاهری به آنها اشاره كرده در تقسیمات كشوری در ردیف استان‌های محروم قرار دارند كه طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف یا از دریافت بودجه‌های متناسب برای بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال و بهسازی فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی استان نشینان عقب مانده‌اند یا برنامه‌های پیشگیرانه برای كنترل آسیب‌های اجتماعی در مقابله با حجم كلان آسیب‌های این استان‌ها موفق نبوده است. علاوه بر آنكه هر یك از سه استان نامبرده با شمول شرایط خاصی مواجهند كه می‌تواند پاسخگوی علت افزایش تعداد مصرف كنندگان در این استان‌ها باشد.

چنانكه وضعیت خاص استان كرمان را كه از دیرباز به عنوان مهم‌ترین گذرگاه ترانزیت مواد مخدر شناخته شده نباید از نظر دور داشت كه همین ویژگی می‌تواند متولیان مبارزه با مواد مخدر را به علت افزایش تعداد مصرف كنندگان استان كه به نوعی درگیر تسهیل مسیر حمل و تردد محموله‌ها و قاچاقچیان هم هستند هدایت كند. طبیعی به نظر می‌رسد كه استان خوزستان هم كه به عنوان یكی از مهم‌ترین مرزهای آبی كشور شهره است، از سه سال قبل كه رییس پلیس وقت مبارزه با مواد مخدر نسبت به تغییر مسیر حمل محموله‌های مواد مخدر از مرزهای شرقی به مرزآبی جنوب هشدار داد، امروز نمود فعالیتش را در رشد تعداد مصرف‌كنندگانش بروز دهد.

اما استان لرستان، این وسعت نشسته در پای كوه كه از دوران قدیم به واسطه فرهنگ غنی خود شهرت داشته چندان مورد توجه قرار نگرفته و در كسب نگاه ویژه برای برخورداری از برنامه‌های پیشگیرانه از هدایت جمعیت جوان به سمت آسیب‌های اجتماعی موفق نبوده است. چنانكه در دولت هشتم هم نرخ بیكاری استان در میان همتایان خود از رقم بالاتری برخوردار بود و این رقم در دولت‌های نهم و دهم هم كاهش نیافت و به آنجا رسید كه بسیاری از ساكنان استان درصدد یافتن شغل و تامین معاش راهی استان همجوار یا پایتخت شوند.

بیشترین میزان مصرف در كلانشهرها

طاهری درباره آلوده‌ترین شهرهای كشور به مواد مخدر، به همان فرضیه جامعه شناختی زبانزد رجوع كرد، وقتی كلانشهرها را پایگاه اصلی تجمع معتادان دانست و گفت: «میزان آلودگی به مواد مخدر بر اساس مصرف در شهرها مورد بررسی قرار می‌گیرد و طبق آخرین برآورد، میزان مصرف در استان‌های مختلف متفاوت است. البته بیشترین حجم تجمع معتادان در كلانشهرهاست كه تهران دراولویت این شهرها قرار دارد، لذا با توجه به وجود حجم بالای مصرف‌كنندگان، تجارت مواد مخدر در تهران بیش از سایر شهرهاست. ابتدای ماه پایانی سال هم عیسی فرهادی؛ فرماندار تهران درباره وضعیت آلودگی شهر تهران از باب تجمع معتادان و خرید و فروش و مصرف مواد مخدر از محله‌های «سرخه‌حصار» و «فرحزاد» به عنوان آلوده‌ترین مناطق و محله‌های مواد مخدر و تجمیع معتادان در شهر تهران نام برده بود كه گواه ادعای خود را هم انجام عملیات پاكسازی ظرف سه ماه گذشته و پاكسازی بیش از 95 درصد این مناطق قرار داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha