معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین عامل مرگ و میر در کشور بیماریهای قلبی و عروقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،  رسول دیناروند در جمع خبرنگاران در زنجان یادآور شد: اسید چرب ترانس موجود در روغن‌های جامد عامل اصلی افزایش بیماریهای قلبی و عروقی بود و باید تلاش شود با برنامه ریزی دقیق و منسجم این معضل را رفع نمود.

وی با تاکید بر این مطلب که تلاش وزارت بهداشت پائین آوردن سهم استفاده‌ روغن جامد در سبد غذایی مردم است افزود: طی دو سال گذشته سهم روغن‌های جامد از سبد خانوار ایرانی ‪ ۲۰‬درصد کاهش یافته ‌است.

دیناروند چاقی و دریافت کالری از منابع تغذیه‌ای غیرمفید را معضل جدی و عمده‌ترین نگرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص سلامت مردم عنوان کرد و گفت: در جهت رفع این نگرانی باید بسیاری از عادت‌های بد غذایی را تغییر داد یا به طور کلی آن را حذف کرد.

به گفته دیناروند امسال وزارت بهداشت با اعطای نشان ایمنی و سلامت به فرآورده‌های غذایی سالم و مفید برای هدایت مردم در استفاده از غذاهای سالم اقدام خواهد کرد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه با عنوان این مطلب که آزمایشگاه های کنترل فرآورده‌های غذایی در ‪۴۱‬ دانشگاه کشور تاسیس و تجهیز شده اند افزود: از این تعداد ‪ ۱۹‬آزمایشگاه طی دو سال آینده تجهیز خواهند شد.

دیناروند در ادامه با ارزیابی مطلوب از وضعیت ساخت داور در کشور از تولید ‪ ۹۷‬درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل خبر داد.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر حدود چهار درصد از داروهای بیماران خاص از خارج از کشور وارد می‌شود، افزود: این داروها نزدیک به ‪ ۸۰‬درصد یارانه ‌دارویی ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

دیناروند برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید داروهای مورد نیاز بیماران خاص در چند سال آینده در تولید داروهای خاص به مرز خودکفایی خواهیم رسید، همچنین تولید داروهای خوراکی بیماران تالاسمی و راه‌اندازی پالایشگاه برای بیماران هموفیلی و خط تولید داروهای ضد سرطانی از برنامه ریزی های آینده  بخش داروسازی کشور است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باعنوان این مطلب که تا پایان امسال در تولید داروهای مورد نیاز بیماران ‪ MS‬کشور به خودکفایی خواهیم رسید، یادآورشد: درحال حاضر داورهای خاص بیماران کلیوی و دیالیزی نیز در کشور تولید می‌شود.

دیناروند افزود: داروی ساخت داخل برای بیماران هپاتیت مزمن نیز تا پایان شهریور ماه امسال وارد بازار می‌شود.

وی کیفیت و اثربخشی داروهای تولید شده در داخل کشور را مشابه داروهای خارجی عنوان کرد و گفت : قیمت این داروها نیز از داروهای مشابه خارجی بسیار پایین‌تر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha