سلامت نیوز : هماهنگ‌کننده کشوری برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد در ایران با اعلام کاهش چشمگیر مبتلایان به این بیماری از طریق خون و فرآورده‌های خونی و نیز معتادان تزریقی با سرنگ‌های آلوده، نسبت به روند صعودی ابتلا به اچ‌آی‌وی ایدز در کشور از طریق تماس جنسی هشدار داد. به گزارش بهار، دکتر فرداد درودی، در همایش بزرگ پیشگیری از ایدز و اعتیاد گفت که الگوی ابتلا به بیماری ایدز در ایران در حال تغییر است و همچنین بر روند ابتلای زنان به این بیماری افزوده شده است. او در این‌باره گفت: عمده‌ترین شیوه ابتلای خانم‌ها از طریق جنسی و از طریق همسران مبتلا به این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ همه موارد انتقال این بیماری به شیوه جنسی ناشی از رفتارهای پرخطر نیست بلکه ممکن است زنان بدون این‌که رفتار پرخطری داشته باشند با ابتلای همسر، خود و جنین آن‌ها به این بیماری مبتلا شوند. درودی، در ادامه مهم‌ترین علت ابتلا به بیماری اچ‌آی‌وی ایدز را رفتارهای پرخطر افراد دانست و خواستار پرهیز از رفتارهای پرخطر در کنار رویکرد سه‌گانه پیشگیری (تشویق به خویشتن‌داری، وفاداری به یک شریک جنسی و استفاده از بسته‌های بهداشتی) جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری شد. پیش از این مرضیه وحید دستجری، وزیر سابق وزارت بهداشت، در روز جهانی ایدز امسال از رشد دو برابری ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم خبر داد و گفته بود میزان ابتلا به این بیماری در زنان رو به افزایش است.

او گفته بود هر زن خیابانی می‌تواند در یک سال 100 مرد را به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا کند. براساس آخرین آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا ابتدای سال 1391 در مجموع 24290 نفر مبتلا به ایدز درکشور شناسایی شده‌اند که 8/90‌درصد آنان را مردان و 2/9‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند. تاکنون سه‌هزار و 455 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و چهار‌هزار و 772 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. 46/4‌درصد از مبتلایان در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha