سلامت نیوز : یک متخصص پوست، با اشاره به اینکه استفاده از مواد شوینده در ایام خانه تکانی افزایش می‌یابد، استفاده زیاد از این مواد را همراه با ضایعات و مشکلاتی برای پوست و مخاط چشم، بینی و ریه عنوان کرد.

دکتر علی ابراهیمی در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه افراد با پوست خشک و یا افرادی که دارای سابقه اگزما هستند در تماس با مواد شوینده بیشتر در معرض آسیب هستند، اضافه کرد: افرادی هم که دارای پوست‌های معمولی بوده، اما مدت و تعداد دفعات تماس آنها با این مواد زیاد است نیز در معرض آسیب قرار دارند و باید نسبت به مراقبت هر چه بیشتر از پوست خود اقدام کنند.

وی توصیه کرد: افرادی که دارای پوست خشک هستند بعد از استحمام و استفاده از مواد شوینده حتما دستان خود را چرب کنند.

به گفته این متخصص پوست، تماس طولانی مدت با مواد شوینده موجب ایجاد ضایعاتی در پوست از جمله اگزمای تماسی تحریکی می‌شود که در این نوع اگزما پوست اطراف نوک انگشتان پوسته پوسته شده، ترک برداشته و زبر می‌شود و در موارد شدید نیز محل ترک‌ها خونریزی هم خواهد داشت.

ابراهیمی معتقد است: هر چه شدت و مدت استفاده از مواد شوینده بیشتر باشد، وسعت این نوع اگزما نیز افزایش خواهد یافت و به مرور زمان نیز به دست دیگر و یا به پشت دست سرایت خواهد کرد.

این متخصص پوست، در خصوص استفاده از مواد شوینده و جرم گیر در محیط‌های بسته‌ای همچون حمام و دستشویی هشدار داد و گفت: بخار حاصل از این مواد می‌تواند به مخاط چشم، بینی و ریه آسیب وارد کرده و حساسیت ایجاد کند.

ابراهیمی استفاده از دستکش را به هنگام استفاده از این مواد ضروری دانست و افزود: استفاده از مواد شوینده باید به مقدار کم بوده و از آن برای تمیز کردن ظروف بلوری و تزیینی که با یک دستمال کشیدن ساده پاک می‌شوند، خودداری شود.

وی معتقد است: استفاده زیاد از مواد شوینده نه تنها موجب آسیب به پوست شده، بلکه با آلوده کردن آب، موجب تخریب محیط زیست نیز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha