سلامت نیوز : رییس اداره بررسی و ثبت داروی سازمان غذا و دارو از بررسی و ثبت 78 پرونده واردات داروهای خارجی از ابتدای امسال تا پایان دی ماه خبر داد و گفت: این آمار در مقایسه با روند صدور پروانه‌های تولید (صدور 175 پروانه ساخت داروهای جدید طی شش ماه گذشته) نشان می‌دهد که تولید داروها در داخل با توجه به نام گذاری سال جاری به «حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی» رشد یافته و برای وزارت بهداشت نیز در اولویت قرار گرفته است.

دکتر مصطفی کریمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به اینکه آیا به منظور راه‌اندازی خطوط جدید تولید دارو، نیازسنجی‌ صورت می‌پذیرد: مطابق قوانین و مقررات، هر دارویی که بناست در کشور به مصرف برسد، چه تولیدی باشد و چه وارداتی، باید در«فهرست دارویی ایران» موجود باشد. در مرحله بعدی شرکت‌ها بر اساس خط مشی‌ خود درخواست تولید داروی جدید می‌کنند.

وی افزود: همچنین به منظور کنترل بازار و تامین نیاز‌های اساسی دارویی، اقلام جدید متقاضی تولید با فهرست "داروهای غیرقابل پذیرش" نیز مطابقت می‌یابد.

عدم صدور پروانه ساخت برای اقلام دارویی که بیش از هشت تولید کننده داخلی دارند

رییس اداره بررسی و ثبت داروی سازمان غذا و دارو توضیح داد:‌ فهرست داروهای غیرقابل پذیرش اقلام دارویی را شامل می‌شود که در حال حاضر توسط بیش از هشت کارخانه تولید می‌شوند. در واقع برای ایجاد یک بازار رقابتی و کارآمد، سوق دادن شرکت‌ها به سمت فناوری‌های جدید و استفاده از اشکال دارویی جدید، پروانه ساخت برای اقلامی که بیش از هشت تولید کننده داشته باشند صادر نمی‌شود.

کریمی با بیان این که علاوه براین‌ها یک "فهرست هشدار" هم وجود دارد که در آن اقلام دارویی توسط پنج تا هشت کارخانه تولید می‌شوند، گفت: به این معنا که اگر شرکتی متقاضی تولید دارویی است که در فهرست هشدار قرار دارد، به این مهم توجه داشته باشد که ممکن است شرکت‌های دیگری هم درخواست تولید دارو را زودتر ارسال کرده باشند و در نتیجه در زمان بررسی دارو، در ردیف‌ داروهای غیرقابل پذیرش قرار بگیرند.

وی ادامه داد:‌ طی دو سالی که این روند اجرایی شده است، شاهد اصلاح خط مشی‌ها و سیاست‌های شرکت‌های دارویی هستیم. در همین راستا شرکت‌های داروسازی به دنبال تولید داروهایی می‌روند که جدیدتر هستند، اثربخشی بالاتری دارند و عوارض کمتری بر جای می‌گذارند.

ثبت 78 پرونده وارداتی دارو طی 10 ماهه اول امسال

رییس اداره بررسی و ثبت داروی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش درباره تعداد داروهای وارداتی درسال جاری نیز گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، 78 پرونده واردات داروهای خارجی بررسی و ثبت شد که در مقایسه با روند صدور پروانه‌های تولید (صدور 175 پروانه ساخت داروهای جدید طی شش ماه گذشته) نشان می‌دهد که تولید داروها در داخل با توجه به نامگذاری سال جاری به « حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی» برای وزارت بهداشت نیز در اولویت قرار گرفته است و تمام پتانسیل خود را برای حمایت از تولید داخل صرف کرده است.

وی در ادامه از رشد صدور پروانه دارو برای تولید در داخل خبر داد و گفت: از آنجا که سازمان غذا و دارو پیش از اعمال تحریم‌ها تدابیرلازم را در این خصوص اندیشیده بود، شرکت‌های دارویی خریدهای لازم را انجام داده و ذخایر مناسبی داشتند. خوشبختانه به لحاظ تولید فرآورده‌های دارویی در کشور مشکلی وجود ندارد زیرا نزدیک به 65 درصد از مواد اولیه مورد نیاز تولید دارو را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha