نتایج یک پژوهش نشان داده است که فرسودگی شغلی اثرات مخربی بر سلامت روان زنان شاغل بر جای می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نرجس بحری، فریبا عسکری و نازنین شماعیان در مقاله پژوهشی خود به «بررسی ارتباط فرسودگی شغلی و وضعیت سلامت روانی در زنان شاغل» پرداخته‌اند.


از آنجا که مخاطرات شغلی یکی از مهمترین مسائلی است که در حیطه سلامتی خانم‌های شاغل باید به آن توجه جدی شود از جمله این مخاطرات، فرسودگی شغلی است که امروزه به یکی از مهمترین مسائل در سیستم‌های بهداشتی و درمانی تبدیل شده است و خانم‌های شاغل به دلیل وضعیت خاص روحی و روانی خود بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.


این پژوهش با هدف بررسی میزان فرسودگی شغلی و ارتباط آن با سلامت روان زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد.


در این پژوهش سه فرم پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه فرسودگی شغلی و مقیاس روانی GHQ-28 توسط ‌‌٧٤ نفر از خانم‌های ماما و پرستار شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گناباد و واحدهای تابعه آن که به روش طبقه‌یی - تصادفی و مبتنی بر حجم نمونه انتخاب شده بودند، تکمیل شده و اطلاعات آن مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.


نتایج تحقیق نشان داد که‌٣/٧٩ درصد واحدهای پژوهش در طبقه متوسط فرسودگی شغلی جای داشتند .


همچنین ‌‌٧٧/٢١ درصد افراد تحت مطالعه مشکوک به اختلالات روانشناختی بودند.


دیگر یافته ها بیانگر آن بود که بین فرسودگی شغلی و نمرات GHQ-28 ارتباط همبستگی مثبت مستقیم و معنی دار وجود دارد؛ همچنین نمرات GHQ-28 در مقیاس نشانه های جسمانی، اضطراب وافسردگی در سطح مختلف فرسودگی شغلی اختلاف آماری معنی داری نشان می دهد.


این پژوهشگران پیشنهاد می‌كنند راهکارهای عملی در جهت به حداقل رساندن این مشکل در سیستم‌های بهداشتی و درمانی توسط مدیران طراحی و اجرا شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha