یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 68760

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های دندان گفت: بزاق نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد و در حس چشایی دخیل است ولی گاه به دلایل مختلفی بزاق دهان کم شده و به اصطلاح فرد دچار خشکی دهان می‌شود.

دکتر مریم رباتی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: عوارض جانبی برخی از داروها مانند آنتی‌هیستامین، داروهای ضدافسردگی و ضد فشارخون می‌تواند علت خشکی دهان باشد.

وی تصریح کرد: رادیوتراپی ناحیه سر و گردن نیز موجب کاهش عملکرد غده بزاقی و کاهش بزاق می‌شود، خشکی دهان همچنین می‌تواند از عوارض برخی بیماری‌ها مانند دیابت باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کم‌آبی بدن در اثر تب، اسهال، استفراغ و کمبود مایعات نیز می‌تواند خشکی دهان را ایجاد کند.

وی با بیان این‌ که بزاق، حاوی مواد ضد پوسیدگی است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و در کاهش عفونت‌های قارچی نیز موثر است، اظهار کرد: افرادی که دچار خشکی دهان هستند، در بلع غذا و صحبت کردن دچار مشکل می‌شوند.

رباتی گفت: افرادی که دچار عارضه خشکی دهان هستند، باید بیماری زمینه‌ای ایجاد کننده این مشکل را رفع کنند. علاوه بر آن توصیه می‌شود در طول روز آب قرقره کنند تا رطوبت محیط دهان حفظ شود و نوشیدنی کافئین‌دار کم‌تر مصرف کنند.

وی افزود: آب‌ نبات و آدامس بدون قند نیز می‌تواند در ترشح بزاق موثر باشد، برخی داروها نیز محرک جریان بزاق هستند و می‌توان از آنها استفاده کرد. خمیردندان، ژل و دهان‌ شویه مخصوص نیز برای رفع عارضه خشکی دهان مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha