یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 68762

سلامت نیوز : نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه تحقق خواسته بیمار یعنی ارائه مطلوب خدمات در گِروی توجه به مطالبات پرستاران از جمله اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، گفت: روح قانون ارتقای بهره‌وری، فراهم کردن بسترهای لازم برای ارائه با کیفیت خدمات است. مسلما زمانی که پرستار خسته است و با ازدحام کاری روبروست نمی‌تواند رضایت بیمار را به طور کامل جلب کند.

دکتر عباس عباس‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه مطالبات جامعه پرستاری در جهت ارائه خدمات هر چه مطلوب‌تر به بیماران است، خواهان برطرف شدن موانع پیش‌روی جامعه پرستاری برای اجرای قوانین بر زمین مانده پرستاری شد.

وی، «تکمیل تعداد مورد نیاز پرستار» را مهم‌ترین مطالبه این گروه دانست و گفت: پرستاران ما توانمند و اخلاق‌مدار هستند اما زمانی که تناسبی بین تعداد بیمار و پرستار وجود نداشته باشد، همه این ویژگی‌ها زیر سوال می‌رود و امکان ارائه خدمت را مشکل می‌کند. بنابراین ایجاد توازن میان تعداد نیروی پرستاری و میزان ارائه خدمات مورد نیاز و تعداد تخت‌های بیمارستانی بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

کمبود 50 درصدی نیروی پرستاری

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به اینکه از لحاظ تامین پرستار، فاصله بسیاری با استانداردهای بین‌المللی داریم، عنوان کرد: برابر تعداد فعلی پرستاران خود، نیازمند نیرو هستیم. این کمبود باعث می‌شود خدمات ما در خوش‌بینانه‌ترین حالت به نصف کاهش یابد. علاوه بر اینکه پرستاران قادر به ارائه خدمات خود به طور کامل نیستند بایستی جبران کمبود خدمات را نیز در نظر داشته باشند که خود باعث کاهش کیفیت ارائه خدمات می‌شود.

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سیستم مدیریت بیمارستان و بخش‌هایمان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که متناسب با تعداد بیمارها باشد. این امر علاوه بر اینکه به ارتقای کیفیت خدمات پرستاری کمک می‌کند، منجر به افزایش کیفیت ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها خواهد شد. معتقدیم خدمات پرستاری، قلب خدمات درمانی است و نمی‌توان خدمات پرستاری را از سایر خدمات جدا کرد.

زمانی که پرستار خسته است، نمی‌تواند رضایت بیمار را به طور کامل جلب کند

عباس‌زاده با بیان اینکه تحقق خواسته بیمار یعنی ارائه مطلوب خدمات در گِروی توجه به مطالبات پرستاران از جمله اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، گفت: روح قانون ارتقای بهره‌وری، فراهم کردن بسترهای لازم برای ارائه با کیفیت خدمات است. زمانی که پرستار خسته است و با ازدحام کاری روبروست نمی‌تواند رضایت بیمار را به طور کامل جلب کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید قداست حرفه پرستاری و پزشکی را با پول مقایسه کنیم، گفت: اما به هر صورت باید حداقل‌ها را در اختیار پرستار قرار دهیم تا بتواند با یک شیفت فعالیت به نحو مناسبی زندگی اش را تامین کند و دغدغه مالی نداشته باشد.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه دغدغه ما صرفا افزایش دریافتی پرستاران نیست، گفت: مایل نیستیم به سرنوشتی که در برخی حرف پزشکی وجود دارد و ممکن است افرادی در مسیر ثروت‌اندوزی اخلاق پزشکی را زیر پا بگذارند، دچار شویم.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، به دنبال رفع زمینه ثروت اندوزی و سوءاستفاده از بیماران

وی افزود: باید سیستمی طراحی شود که در آن علاوه بر حفظ شان حرفه‌ای افراد با پرداخت مناسب، زمینه ثروت‌اندوزی و سوء استفاده از وجود بیماران را از بین ببریم. متاسفانه این معضل در جامعه وجود دارد و برخی پزشکان از تخصص خود صرفا به جهت کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کنند. قانون ارتقای بهره‌وری و قانون تعرفه‌گذاری پرستاری به قدری مترقی هستند که بتوانند موانع خدمتی پرستاران را برطرف و از انحراف حرفه پرستاری به سمت یک شغل درآمدزای نامشروع جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha