سلامت نیوز : یک کارشناس حوزه سلامت با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی سازمانی کاملا صنفی است، گفت: مردم در انتخاب مسئولان این سازمان کم ترین نقش و دخالتی ندارند، بنابراین منطقی است که این سازمان نباید به صورت مستقیم در اعلام تعرفه‌ها نقش داشته باشد و در صورت اجرا نشدن این موضوع شاهد این خواهیم بود که فاصله بین تعرفه بخش دولتی و غیردولتی افزایش می‌یابد.

حمید رضا سفاری در گفت‌وگو با (ایسنا)‌، مهمترین شرط کارآیی و اثربخشی نظام سلامت را وجود ثبات مالی در همه ابعاد این نظام دانست و افزود: اگر همه امور و اقدام‌های مورد نظر در نظام سلامت براساس برنامه‌ای مشخص و با توجه دقیق به اطلاعات، طراحی و به مرحله اجرا درآید، آنگاه می‌توان پیش بینی کرد سالیانه با چه حجم تقریبی از بیماری‌ها مواجه خواهیم بود؛ برای پاسخگویی به انتظارات مردم به چه حجم از دارو و امکانات نیاز است؛ چه تعداد نیروی شاغل وارد عرصه کار در حوزه سلامت هستند و از مجموع مخارج نظام سلامت، چه میزان را می‌توان از محل منابع حاصل از درآمدهای ملی کشور تأمین کرد.

وی در ادامه با پیش‌بینی افزایش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به 65 درصد و با تاکید بر اینکه ایجاد عدالت در ارزش نسبی خدمات پزشکی از جمله عواملی است که موجب اثر بخشی نظام سلامت می‌شود، تصریح کرد: اگر ارزش نسبی خدمات در نظام سلامت همانند 20 سال گذشته باشد، به دلیل ناکافی‌بودن منابع اختصاص داده شده به گروهی از خدمات پزشکی، برخی گروه‌های پزشکی انجام دهنده خدمات به گونه‌ای خودسرانه برای دریافت مابه‌التفاوت تعرفه‌ها و مبالغ ریالی به صورت زیر میزی از بیماران اقدام می‌کنند.

این کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه هرچند در شرایط کنونی رقم رشد تعرفه‌های سال 92 نسبت به سال جاری حدود 18 درصد پیشنهاد شده است، گفت: در سال آینده نیز به علت نبود برنامه‌ای منسجم برای پاسداشت حقوق مردم هنگام پرداخت هزینه‌های پزشکی، شاهد تغییر چندانی در زمینه ارائه خدمات نظام سلامت و رضایتمندی بیماران نخواهیم بود.

جابجایی جایگاه‌های تعیین تعرفه هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند

مدیرکل اسبق دفتر برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی درمورد اینکه مرجع و مسئول تعیین تعرفه‌های درمانی کدام نهاد باید باشد؟ اظهار کرد: تا زمانی که در کشور رصد هزینه‌ها به صورت دقیق انجام نشود، برنامه‌ریزی منسجم برای عرضه خدمات سلامت صورت نگیرد، حساب‌های ملی سلامت کنترل نشود و تعرفه‌ها براساس قیمت واقعی تنظیم نشود، جابجایی جایگاه‌های تعیین تعرفه هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: تا هنگامی که نظام سلامت در کشور بر پایه برنامه‌ریزی هدف مند حرکت نکند، مطرح کردن جایگاه و یا نهاد تعیین کننده تعرفه‌ها در هر دو بخش دولتی و یا غیردولتی یک اشتباه محسوب می‌شود، کما اینکه تا کنون این مسئله بارها و بارها مطرح شده و محل تعیین تعرفه‌ها تغییر یافته، اما نتیجه مورد انتظار تاکنون حاصل نشده است.

تعرفه‌های دولتی به درستی برای توسعه و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات بهره‌برداری نمی‌شوند

وی در مورد مشکلات موجود در بخش تعرفه‌های دولتی و غیردولتی نیز گفت: نه تنها تعرفه‌های ابلاغی بخش دولتی به درستی برای توسعه و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات در سرویس‌های دولتی بهره‌برداری نمی‌شوند، بلکه تعرفه‌های بخش غیردولتی نیز پس از اعلام به درستی رعایت و اجرا نمی‌شوند.

سازمان نظام پزشکی نباید به صورت مستقیم در اعلام تعرفه‌ها نقش داشته باشد

سفاری با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی سازمانی کاملا صنفی است، تصریح کرد: مردم در انتخاب مسئولان این سازمان کم ترین نقش و دخالتی ندارند، بنابراین منطقی است که این سازمان نباید به صورت مستقیم در اعلام تعرفه‌ها نقش داشته باشد و در صورت اجرا نشدن این موضوع شاهد این خواهیم بود که فاصله بین تعرفه بخش دولتی و غیردولتی افزایش می‌یابد.

این کارشناس سلامت با تاکید بر اینکه فضای ناهماهنگ در محاسبه و دریافت حق‌الزحمه‌های پزشکی در نهایت منجر به افت رضایت‌مندی مردم و همچنین افزایش سهم آنها در هزینه‌های سلامت می‌شود، خاطر نشان کرد: این مسئله تا هنگامی که تعرفه‌های درمان به صورت عادلانه محاسبه و اعلام نشوند، همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، صرف نظر از جایگاه و دستگاهی که می‌تواند تعرفه‌های غیردولتی را اعلام کند، موضوع محاسبات اقتصادی و برنامه‌ریزی صحیح برای فراهم سازی امکانات مورد نیاز مردم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و تا به آنها توجه نشود، امکان امیدواری به سایر کارکردهای نظام سلامت نیست.

سفاری، اقدام سیاست گذاران و برنامه‌ریزان را عامل پیش بینی سهم مردم و دولت از هزینه‌های سالیانه دانست و افزود: در این شرایط می‌توان این برنامه‌ریزی را داشت که چه بخشی از خدمات مورد انتظار برعهده ارائه کنندگان دولتی و چه بخشی باید بر عهده بخش غیردولتی قرار گیرد.

این کارشناس ادامه داد: زمانی که بحث از تعرفه‌های غیردولتی و ملاک عمل نظام پزشکی به میان می‌آید، همه توجه‌ها به سمت تهران و یا سایر کلان شهرهای کشور جلب می‌شود، در حالی که عمده تخلفات مربوط به تعرفه‌ها، در شهرهای دوردست از جمله شهرهایی که از مراکز استان‌ها فاصله دارند، بعضا بسیار بالاست.

وی در پایان با اشاره به اینکه در شهرهای کوچکتر حداقل به علت پایین بودن هزینه‌های زندگی باید تعرفه‌ها پایین‌تر از شهرهای بزرگ باشد، اظهار کرد: متاسفانه انتظار مطرح شده در این زمینه محقق نمی‌شود و عمده هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت و تعرفه‌هایی بالاتر از ارقام نظام سلامت دریافت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha