سلامت نیوز : حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا جداسازی معاونت سلامت به دو معاونت بهداشت و معاونت درمان درست بود و آیا این کار به ارتقا و بهبود خدمات بهداشتی و درمانی منجر شد یا خیر گفت: به طور کلی به نظر من تغییر ساختارها در کیفیت خدمات موثر هستند اما مهمتر از آن افرادی هستند که در جایگاهها قرار می‌گیرند.

وی گفت: 4 سال پیش زمانی که در دوره مسئولیت دکتر لنکرانی بنده به عنوان معاون سلامت وزارت بهداشت در این وزارتخانه مشغول به کار شدم، مدت زیادی از تشکیل معاونت سلامت در این وزارتخانه نمی‌گذشت و قرار بود خدمات سلامت به مردم با دیدیکپارچه و با رویکرد سلامت نگری گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: در آن زمان فقط دانشگاه علوم پزشکی تهران دو معاونت بهداشتی و درمانی را در هم ادغام کرده بود و در بقیه دانشگاهها هنوز ساختار قدیمی معاونت بهداشتی و معاونت درمانی وجود داشت. بنده با معاونان بهداشتی و درمانی دانشگاهها جلساتی را برگزار می‌کردم و هر دو معاون یک دانشگاه را در پشت یک میز می نشاندم تا این تغییرات به سمت ایجاد ساختار یکپارچه معاونت سلامت در تمام دانشگاههای علوم پزشکی گسترش پیدا کند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در تمام مدت یک سال و 3 ماهی که من معاون سلامت بودم در این مسیر حرکت می‌کردیم تا اینکه یک دفعه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تصویب کرد که هر وزارتخانه باید حداکثر 5 معاونت و در هر معاونت 5 اداره کل باشد و با توجه به گستردگی معاونت سلامت تقسیم کار این معاونت در 5 اداره کل ظلمی بود که به ساختار سلامت اعمال می‌شد.

وی ادامه داد: بنابراین مجبور شدیم دوباره ساختار جدای معاونت بهداشتی و معاون درمانی را برگرداریم و در هر کدام 5 اداره کل تعیین کنیم که بتوانیم تمام مسائل حوزه سلامت را پوشش دهیم.

وی گفت:‌ اگر معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری فشار نمی‌آورد، ما رویکرد جدید سلامت محوری را دنبال می‌کردیم و من شخصاً با این کار مخالفت می‌کردیم و زیر بار نمی‌رفتم چون کوچک شدن ساختار سلامت در وزارت بهداشت ظلم به بخش سلامت و مردم بود اما مجبور شدیم این مسئله را بپذیریم.

امامی رضوی افزود: تمام تلاش من این بود که در این مدت حداقل بخش درمان ضعیف نشود اما در حوزه بهداشت به علت اینکه به حق بیشترین تمرکز روی اجرای برنامه پزشک خانواده بود، متأسفانه در بقیه حوزه‌های بهداشتی خیلی رشد و توسعه‌ای را نداشتیم. با این حال به نظرم ساختارها در عملکرد دستگاههای اجرایی خیلی تأثیرگذار نیست و مهمتر از آن فرآیندها و وجود زیرساختهایی است که امکان رشد و توسعه را فراهم می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha