یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 68781

سلامت نیوز : عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حدود یک سال گذشته هیئت دولت در سفرهای استانی مصوبه‌ای را مبنی بر تخصیص بودجه ای 30 میلیون دلاری از سوی وزارت نفت به سازمان حفاظت محیط زیست برای نصب دستگاه‌های پایش در  100 نقطه از سواحل شمال و جنوب کشور  به تصویب رساند. 

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در ادامه افزود: در حقیقت هیئت دولت با تصویب این مصوبه کمک کرده است تا وزارت نفت یکی از تعهدات خود را انجام دهد چرا که این وزارتخانه متعهد بوده است که نسبت به پایش آب دریای خلیج فارس اقدام کند.

وی ادامه داد: به رغم اینکه تحقق امر مزبور از وظایف قانونی وزارت نفت بوده است، متاسفانه این وزارتخانه علاوه بر اینکه در راستای عملی کردن این مهم آنطور که شایسته است حرکت نکرده است، در تخصیص بودجه مصوب شده نیز ضعیف عمل کرده است.

کرباسی همچنین یادآور شد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست تعیین پارامترهای لازم برای اجرایی شدن امر مزبور است. هم اکنون مناسب ترین مکان برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های پایش آلودگی دریا مشخص شده است.

وی یادآور شد: این دستگاه‌ها از سایر کشورها خریداری و وارد می‌شوند، عمده این دستگاه‌های تولید کشور سوئد است.

کرباسی بیان داشت: بدون شک نصب و راه‌اندازی این دستگا‌ه‌ها می تواند کمک شایانی را بر شناخت آلودگی دریای خزر داشته باشد و همچنین در رفع آنها موثر واقع شود.

وی همچنین به نقش عوامل انسانی در آلودگی دریای خزر اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه وزارت نیرو موظف است که تمامی شهرهای ساحلی بیش از 30 هزار نفر را مجهز به تصفیه خانه کند متاسفانه این وزارتخانه نیز آنطور که شایسته است در این زمینه حرکت نکرده است.

کرباسی بیان داشت: شمال کشور با 7میلیون جمعیت ساحل نشین در ورود فاضلاب‌های انسانی به این دریاچه سهم عمده ای دارد و این در شأن و مقام  یک کشور اسلامی نیست.

این مقام مسئول یادآور شد: در صورتی که این دستگاه‌های پایش راه‌اندازی شود، عوامل ایجاد کننده آلودگی دریای خزر جریمه می‌شوند و همین امر موجب می‌شود آلودگی منابع انسانی این دریا به میزان فراوانی کاهش یابد.

کرباسی بیان داشت: سهم ایران از کل آلودگی‌های صنعتی، نفتی، سموم کشاورزی و ... دریای خزر 12درصد است که 90درصد از این مقدار مربوط به آلودگی منابع انسانی می‌شود ضمن آنکه  70درصد مربوط به کشور روسیه و 18درصد باقی مانده مربوط به کشورهای قزاقستان،‌ ترکمنستان و آذربایجان‌ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha