سلامت نیوز : محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با فارس، افزود: اعتیاد جزو بیماریهای روانی است و باید بپذیریم فرد معتاد یک بیمار است و برخورد با معتاد باید مانند بیمار روانی باشد اما نوع مداخله درمانی قدری متفاوت است.

وی ادامه داد: بحث عمده ما در مورد اعتیاد و بیماران روانی عدم پوشش بیمه‌ها است که علیرغم نظر مساعد مسئولان ارشد سازمان‌های مربوطه و پیگیری‌های انجام شده شاهد این هستیم که این بیماران از بیمه محروم هستند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بیماران روانی که به دلیل مشکلات و اختلالات روانی بستری شده و اعتیاد نیز دارند از خدمات بیمه‌ای محروم هستند و این ظلم مضاعف و آشکاری به این بیماران است که به نظر می‌رسد محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین گروه هستند.

وی اظهار کرد: بیمارانی که اعتیاد دارند اگر فقط به دلیل اعتیاد در بیمارستان و در بخش روانپزشکی بستری شوند طبق قانون باید بیمه باشند اما این در حالی است که همچنان در عمل از این خدمات محروم‌اند.

صابری زفرقندی گفت: اگر بیمه‌ها پوشش کافی ندهند و مسئولان بیمارستانی نگران بستری فردی باشند که دچار اختلالات روانی است و همزمان اعتیاد نیز دارد، این امر باعث می‌شود بیمه هزینه‌هایشان را ندهد و مخفی‌کاری انجام شود.

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در نتیجه روند درمان در این افراد مختل می‌شود و هزینه‌های درمان در سازمان‌های بیمه نیز افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: اگر سازمانهای بیمه به جای اینکه بیشتر به عنوان صندوق عمل کنند قدری به وظایف سازمانی و بیمه‌ای خود عمل کرده و این وظایف را خوب بشناسند، بسیار موفق‌تر هستند در این صورت نه فقط در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌شود بلکه خدمات بهینه شده و صرفه‌جویی هزینه‌ای اتفاق می‌افتد.

صابری زفرقندی گفت: هنگامی که بیمار مشکلات جسمی و اختلال روانی دارد و در بخش بیمارستانی بستری است و همزمان اعتیاد هم دارد زمانی که مسئولان بیمه اثری از اعتیاد را در این افراد می‌بینند کل پرونده خدمات بیمه‌ای را قطع می‌کنند.

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نتیجه این عمل سازمان‌های بیمه این است که بیماران نمی‌گویند معتاد هستند و در نتیجه روند درمان مختل شده مدت بستری‌ها افزایش می‌یابد، دفعات بستری بیشتر می‌شود در حالی که یک درمان ساده به یک درمان مزمن تبدیل می‌شود و مشکلات بیمه‌ای 100 برابر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha