سلامت نیوز : جابر قره‌داغی در گفت‌و‌گو با فارس در مورد روش‌های تعیین سن در پزشکی قانونی اظهار داشت: سن یکی از مشخصات هویتی انسانهاست که در کنار نام و نام خانوادگی یکی از معیارهای مهم هویتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس محدوه سنی در جامعه از نظر عرف قانون وضع شده افزود: اگر سن‌ها در محدوده خاصی نباشد نمی‌توان از یک فرصت اجتماعی مانند اخذ گواهینامه، بازنشستگی و مسائلی از این قبیل استفاده کرد.

مدیرکل پژوهشی و نشر منابع سازمان پزشکی قانونی اضافه کرد: برخی افراد به حق در اوراق هویتی سن واقعی خود را ندارند تا بتوانند از مزایا استفاده کنند یا بر خلاف آنچه استحقاقشان را ندارند تلاش می‌کنند سن خود را تغییر دهند تا از یکسری مزایا مانند بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه با گسترش سیستم‌های صدور شناسنامه اکثر افراد اوراق هویتی دارند افزود: اما هنور هستند افرادی که به هر علتی تا سنین بزرگسالی شناسنامه بر ایشان گرفته نشده و سن شخص جایی ثبت نشده که تعیین سن از طریق مراجع قضایی به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود.

این متخصص پزشکی قانونی تعیین سن را در گروه‌های سنی متفاوت عنوان کرد و گفت: بسته به اینکه فرد در چه محدوده سنی قرار دارد از روش تعیین سن استفاده می‌کنیم و هرچه به سنین کودکی نزدیک‌تر شویم تعیین سن دقیق‌تر است و در حد چند ماه متغیر است و تغییر در رویش دندانی و صفحات رشد استخوانی برای تعیین سن کودکان در پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: وقتی از سن 25 سال رد می‌شویم استفاده از معیارهای موجود در بدن برای تعیین سن افراد سخت‌تر می‌شود و در این گونه موارد ناچاریم حداقل و حداکثر سن متصور را به مقام قضایی اعلام می‌کنیم.

قره داغی در پاسخ به اینکه ظاهر افراد و به اصطلاح جوان‌تر ماندن اندام‌ها چقدر در تعیین سن از منظر پزشکی قانونی موثر است گفت: در افراد جوان یا پیر برای ما ظاهر افراد ملاک نیست بلکه شواهد استخوانی و اندازه‌گیری استخوان‌ها برای تعیین سن در پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: حتی از نظر ژنتیک هم می‌توان سن افراد را تعیین کرد اما این حوزه آن قدر گسترده است که چندان کارایی ندارد و در دنیا روش خیلی ویژه‌ای که بتوان سن افراد را با روش دقیقی مشخص کرد وجود ندارد بلکه در کار کارشناسی باید تمام عوامل را کنار هم گذاشت.

مدیرکل پژوهشی و نشر منابع سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: تغییرات در دندان، چشم، استخوان و یکسری مسائل دیگر مانند مدارک مثبته و سوابق تحصیلی می‌تواند موید سن واقعی فرد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha