یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 68797
سلامت نیوز : سید ضیا‌الدین مظهری در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: مسئله تغذیه سالم به عید و غیر عید بر نمی‌گردد؛ افراد اگر طالب تناسب اندام، سلامت پایدار و عمر طولانی هستند باید در سفر و حضر، در اعیاد و عزاداری به این مسئله توجه کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: بدن وقتی می‌تواند وظایف دفاعی و کاری خود را انجام دهد که از تغذیه مناسب، متعادل و متنوع برخوردار باشد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم  پزشکی تهران بابیان اینکه خوردن، فقط لذت بردن و رفع گرسنگی نیست افزود: تغذیه باید توانایی آن را داشته باشد که مواد مورد نیاز بدن را تأمین کند.

وی گفت: تغذیه باید شامل منابعی از چربی‌، پروتئین‌، قند، ویتامین‌ و آنتی اکسیدان‌ها و ... باشد.

رئیس انجمن تشخیص و درمان چاقی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه افراد چه کنند تا در عید چاق نشوند گفت: مهمترین معضل جامعه ما پرخوری است و یک بعد آن سوء تغذیه است.

وی افزود: سوء تغذیه یعنی عدم تعادل بین آن چیزی که بدن نیاز دارد و کمتر یا بیشتر از آن دریافت می‌کند.  

رئیس انجمن تشخیص و درمان چاقی، پرخوری را سوء تغذیه‌ای خطرناک تری نسبت به کم خوری دانست و گفت: در کم خوری بدن قدرت تطابق با شرایط را دارد ولی در پرخوری، سیستم کنترل بدن به هم می‌ریزد.

مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، انرژی را به سکه‌های درون قلک تشبیه کرد و افزود: در نظر بگیرید قلکی دارید و هر از گاهی در آن چند سکه می‌ریزید که باجمع شدن آن سرمایه‌ای به دست می‌آورید و در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد.

رئیس انجمن تشخیص و درمان چاقی، انرژی را نیز به همین صورت دانست و گفت: بدن نیز انرژی مازادش را ذخیره می‌کند که این ذخیره مواد، اعم از قندها، چربیها و  پروتئین ها فقط به صورت چربی در بافت بدن ذخیره می‌شود. 

این متخصص تغذیه افزود: چاق‌ترین فردی که شناخته شده مردی بوده با 640 کیلوگرم وزن که در سن 45 سالگی دارفانی را وداع گفته است.

مظهری تصریح کرد: متأسفانه ما در راستای اعیاد و عزاداری‌ها مسئله عدم تعادل انرژی را داریم که می‌تواند در افراد آسیب‌پذیر فراخوان‌های بیماری زای زیادی به وجود بیاورد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عید و غیر عید فرقی ندارد افزود: اسراف در مصرف مواد، بیش از اندازه مورد نیاز بدن، در فردی که قابلیت تحمل آن را ندارد می‌توانددر افرادمبتلا به فشار خون ، به سکته مغزی یا قلبی بینجامد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به افراد توصیه کرد: در خوردن فست فود‌ها و غذاهای شور و آجیل شور باید به میزان نمک دریافتی توجه کنند چرا که حیات آدمی بسته به تعادل سدیم با پتاسیم دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سدیم و پتاسیم یکی در درون سلول و دیگری در بیرون سلول، پتانسیل الکتریکی ایجاد می‌کنند که اگر بدن به هر شکلی سدیم بیشتری دریافت کند بدن برای خنثی کردن آن، آب جذب می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: آب بیشتر منجر به فشار خون می‌شود. فشار خون هم می‌تواند در بیماران قلبی و عروقی خطرات بالقوه‌ای را ایجادکند.

مظهری گفت: در مورد قند هم مهم نیست این ماده از چه طریقی دریافت می‌شود چرا که در صورت عدم تعادل قند نیز فرد می‌تواند حتی به کما برود.

وی گفت: افرادی که طالب سلامتی هستند باید در ایام عید هم برنامه تغذیه ای ثابت خود را داشته باشند و سعی کنند از پرخوری و زیاده روی در مصرف آجیل و تنقلات بپرهیزند و این ایام رابه سیر و سیاحت، دید و بازدید و صله ارحام اختصاص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha