سلامت نیوز : قاسم قنبری در گفت‌وگو با فارس در مورد نظارت بر رستوران‌های بین راهی و مراکز تهیه و توزیع غذا در ایام نوروز افزود: بحث نظارت بر هر گروهی شاید سریعاً محسوس نباشد اما انجام ندادن آن تبعات بسیار زیادی را دربر دارد.

وی ادامه داد: از اول اسفند تا 15 فروردین طرح بسیج سلامت نوروزی برای نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا می‌شود که نتایج بازرسی‌های اولیه آن تا پایان هفته اعلام می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد نتایج بررسی‌ها و بازدیدهای سال گذشته افزود: حدود 378 مرکز تهیه و توزیع غذا از جمله قنادی‌ها و رستوران‌ها در اسفند سال گذشته پلمب شدند و 31 هزار بازدید توسط بازرسان انجام گرفت، 210 مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی و 7 هزار و  761 مورد ارجاع به مراکز قضایی را داشته‌ایم.

قنبری با اشاره به اینکه گاهی نابسامانی‌های اقتصادی، تخلفات بهداشتی را افزایش می‌دهد، افزود: بنابراین در طرح سال 91 تمام سعی خود را بر روی بررسی و نظارت بر قنادی‌ها، سوپرمارکت‌ها و مراکز عرضه آجیل قرار داده‌ایم تا امنیت مواد غذایی تأمین شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه قنادی‌ها درجه حساس‌پذیری بالایی دارند گفت: در مواد شیرینی‌پزی شیر، آرد و ... اگر مشکل داشته باشند درجه فساد خود را به صورت ظاهری نشان نمی‌دهند،همین امر ضرورت نظارت را بیشتر می‌کند.

قنبری در مورد سلامت آجیل نیز گفت: چنانچه در اقلام آجیل سم افلاتوکسین وجود داشته باشد باید نمونه‌برداری شوند و اگر بازرسان احساس کردند که نیاز به نمونه‌برداری وجود دارد حتماً این کار را انجام خواهند داد.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت نیازهای مردم بیشتر شده در نتیجه برای تأمین این نیاز، به انبار کردن آجیل اقدام می‌کنند که در زمان مناسب قابلیت عرضه داشته باشد بنابراین شرایط نگهداری آجیل به خوبی انجام نمی‌گیرد و دچار کهنگی می‌شوند اما با این وجود از روی مشخصات ظاهری و مزه آنها این کهنگی قابل تشخیص است.

قنبری اظهار کرد: سم موجود در آجیل فقط به دلیل نحوه نگهداری نبوده بلکه از مرحله کاشت، برداشت و ... نیز ممکن است انجام شود. در گذشته نیز این سم که از نوعی قارچ ایجاد می‌شود و از طریق نان خشک به خوراک دام رسیده و احتمال وجود آن در شیر و فرآورده‌های لبنی هم وجود دارد در آجیل نیز امکان تکثیر آن وجود دارد بنابراین نباید به وجود این سم به صورت مقطعی نگاه کنیم.

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: پوست تازه پسته چنانچه دچار لهیدگی و خرابی شود بهترین شرایط تولید این سم را ایجاد می‌کند بنابراین تولید این سم به نحوه نگهداری آنها در مغازه‌های خشکبار و قنادی‌ها محدود نمی‌شود بلکه از زمان رویش، فرآوری و نگهداری احتمال این سم وجود دارد.

قنبری گفت: در هر مرحله احتمال آلودگی آجیل وجود دارد و باید دید که آیا سیستم حمل و نقل خشکبار مناسب است، آیا بر باغدار نظارت می‌شود و اینکه در حین انتقال به مراکز فرآوری و در انبارها میزان رطوبت این مراکز به چه میزان است.

وی افزود: از روی مشخصات ظاهری آجیل نمی‌توانیم به وجود این سم برسیم بلکه فقط از روی طعم آن، ماندگی، نم یا کهنگی می‌توانیم ناسالمی آن را حدس بزنیم و در صورت وجود سم، حتماً باید نمونه‌برداری انجام شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha