سلامت نیوز : مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه کمبود اعتبار مشکل اصلی بخش پیشگیری و درمان اعتباد کشور است، گفت: براساس آمارهای موجود 90 تا 95 درصد معتادان پس از ترک و طی مراحل درمان دوباره به اعتیاد بازگشت دارند که یکی از دلایل آن نیز عدم حمایتهای اجتماعی از معتادان و آموزشهای پیشگیرانه از افراد معتاد و خانواده های آنان و همچنین پذیرش جامعه است.

دبیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت:براساس آمارهای موجود 90 تا 95 درصد معتادان پس از ترک و طی مراحل درمان دوباره به اعتیاد بازگشت دارند و یکی از دلایل این امر نیز عدم حمایت های اجتماعی از معتادان و آموزش های پیشگیریانه از افراد معتاد و خانواده های آنان و همچنین پذیرش جامعه است.

فرید براتی سده در گفتگو با مهر به مشکلات سیستم درمان معتادان اشاره کرد و افزود: در بخش درمان اعتیاد و حمایت از معتادن بودجه همچنان مشکل اصلی ما محسوب می شود بطوریکه در سال جاری حدود 5میلیارد تومان اعتبار از ستاد مبارزه با مواد مخدر،وزارت بهداشت و بودجه سازمان بهزیستی به بخش اعتیاد و مواد مخدر تزریق شد در حالیکه اعتبار واقعی و مورد نیاز ما 25میلیارد تومان است.

به گفته وی ، این کسری اعتبار در همه بخشها خودش را نشان می دهد اما بیشترین تاثیر آن در بخش درمان،طرحها و حمایتهای اجتماعی است چرا که فقط با درمان نمی توان افراد معتاد را دوباره به اجتماع بازگرداند و باید از معتادان بعد از ترک هم حمایت کرد و روشهای غیر دارویی و مشاوره را نیز به کار برد.

وی گفت: با توجه به اینکه اعتیاد آسیب اجتماعی اول کشورمحسوب می شود و بر روی آسیبهای دیگر تاثیر گذار است و همچنین و دغدغه اول مردم نیز محسوب می شود به همین دلیل با بودجه های قطره چکانی نمی شود کاری دراین خصوص از پیش برد. از سوی دیگر پیشگیری نیز جای کار زیادی دارد که این هم فقط با طرح و برنامه حل نمی شود و جا دارد که در فصل بودجه دولت به رفع این مساله کمک کند.

مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کید کرد: مراجعه به مراکز مختلف تحت پوشش سازمان بهزیستی نشان می دهد که سن اعتیاد کاهش پیدا کرده است اما اینکه چند سال است اطلاع دقیقی دراین خصوص در سازمان وجود ندارد.

وی در مورد آمار معتادان در سازمان بهزیستی گفت: تا سال 86 در سازمان بهزیستی مطالعات سریع درمورد تعداد معتادان انجام می شد اما متاسفانه بعد از آن بدلیل عدم تخصیص اعتبار این کار انجام نشد.درموضوع  اعتیاد و آسیبهای اجتماعی باید مطالعات اپیدمیو لوژی همه گیر شناسی انجام داد .

به گفته براتی، حتی اگر تعداد معتادان کشور را دو میلیون نفر نیز در نظر بگیریم دستگاههایی مانند وزارت بهداشت و سازمان زندانها ، بهزیستی و ... هنوز نتوانسته اند این افراد را تحت درمان قرار داده یعنی خدمات ما کیفیت لازم را بدلیل کمبود بودجه ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha