سلامت نیوز : پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی اخیرا با اجرای پروژه تحقیقاتی به ماده اولیه نوعی دارو برای درمان چند نوع سرطان دست یافتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر پیمان صالحی یکی از پژوهشگران این تحقیقات در نشست خبری امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اعمال تحریم ها علیه کشور افزود: بر اساس کنوانسیون بین المللی، حق دستیابی به جریان تولید علم حق عمومی است ولی در سالهای اخیر شاهدیم که برخی از پایگاههای علمی دسترسی برخی از دانشگاههای ایران را به منابع اطلاعات علمی محروم کرده اند.

وی دلیل این امر را اعمال تحریم ها بر علیه کشور دانست و اظهار داشت: در حوزه ترکیبات استراتژیک نیز دچار این وضعیت خواهیم شد یعنی پس از آپارتاید علمی گرفتار آپارتاید سلامت خواهیم شد. از این رو نیاز است تا با سرمایه گذاری مناسب ترکیبات استراتژیک کشور را نیز در داخل کشور تولید کنیم.

صالحی میزان واردات مواد اولیه در سال گذشته را 3 میلیارد دلار ذکر کرد و ادامه داد: در صورت محرومیت کشور از دسترسی به این مواد اولیه قادر نخواهیم بود تا داروی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهیم.

وی از تولید ماده اولیه نوعی دارو برای درمان سرطان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به این واقعیت در گروه پژوهشی پتروشیمی دانشگاه شهید بهشتی از منابع دارویی اقدام به تهیه مواد اولیه داروی تاکسوتر با عنوان دوسه تاکسل کردیم.

تولید مواد اولیه دارو از درختی در شمال کشور

این محقق با اشاره به ترکیبات این دارو یادآور شد: مواد اولیه این ترکیبات از درخت سرخدار که در شمال کشور می روید کشت شده است.

وی ادامه داد: به منظور تامین مواد اولیه از این درخت علاوه بر این منبع با استفاده از روش های بیوتکنولوژی و کشت آن در آزمایشگاه اقدام به تامین مواد مورد نیاز کردیم.

تاثیرات داروی دوسه تاکسل

عضو هیات علمی پژوهشگاه گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مصارف داروی دو سه تاکسل اضافه کرد: این دارو یکی از پرمصرف ترین و گرانقیمت ترین داروهای مورد استفاده در کنترل و درمان سرطان های تخمدان، پروستات، سینه و ریه است.

وی با اشاره به میزان واردات این دارو در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر 50 میلیون دلار از این دارو وارد کشور شد که این میزان دارو حدود 6.4 دهم کیلوگرم ماده موثر در آن موجود بوده است.

صالحی همچنین با اشاره به قیمت این دارو در بازارهای ایران افزود: بر اساس یافته های این پژوهشکده در حال حاضر این دارو حدود 850 هزار تومان به فروش می رسد.

دستیابی به خلوص بیش از 99 درصد

این محقق با تاکید بر اینکه در تولید ماده موثره این دارو به خلوص 99.99 درصد دست یافتیم،اضافه کرد: در این پروژه تحقیقاتی توانستیم در مقیاس آزمایشگاهی 10 گرم از این ماده موثره داروی دو سه تاکسل را تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم منابع مالی و سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه داشته باشیم و سالی نیم کیلو از این ماده اولیه تولید کنیم در سالهای آینده می توانیم امیدوار باشیم که ایران جزو صادر کننده های این دارو قرار می گیرد.

زمینه برای تولید سایر داروهای مشابه دو سه تاکسل

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تامین کلین روم (اتاق تمیز) را یکی از تجهیزات مورد نیاز برای تولید صنعتی ماده موثره داروی دو سه تاکسل نام برد و یادآور شد: با دستیابی به دانش فنی این دارو و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز می توانیم این ماده موثره را در مقیاس صنعتی تولید کنیم.

وی همچنین یادآور شد: این دانش فنی مسیر ما را به سمت تولید داروهای مشابه داروی دو سه تاکسل هموار  می کند.

صالحی داروی تاکسل را از داروهای مشابه داروی دو سه تاکسل نام برد و اظهار داشت: داروی تاکسول نوعی داروی ضد سرطان است که ساختار آن شبیه داروی دو سه تاکسول است که با دستیابی به دانش فنی ماده موثره دو سه تاکسل در آینده می توانیم داروی ضد سرطان تاکسول را نیز تولید کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان تولید علم در کشور در حوزه شیمی است، خاطرنشان کرد: ایران در لبه علم قرار دارد که در صورتی که فعالیت آنها به سمت تحقیقات کاربردی و تولید مواد موثره دارویی هدایت شود در حوزه سلامت می توانیم گامهای موثری برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha