یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 68810
سلامت نیوز :  دکتر محمد فرات یزدی فوق تخصص خون و انکولوژی ضمن بیان این مطلب پیشگیری و غربالگری در سرطان را دو نکته بسیار اساسی در سرطان‌ها اشاره کرد، یادآور شد: برخی مبتلایان به سرطان هستند که از بیماری خود به علت نبود علامت بی‌اطلاع هستند و این در حالی است که کشف زودرس سرطان ۹۵ درصد از سرطان‌ها را قابلیت درمان می‌بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد تصریح کرد: نکته با اهمیت در درمان و بهبود سرطان‌ها، بیماریابی و غربالگری است. یعنی کشف سرطان قبل از بروز علامت، زیرا کشف سرطان در این مرحله با درمان موثر می‌تواند صد در صد بهبود یابد.

دکتر فرات با اشاره به اینکه غربالگری معمولا از ۴۰سالگی شروع می‌شود، گفت: اقدامات غربالگری شامل معاینه سالیانه توسط پزشک، پاپ اسمیر، ماموگرافی، بررسی خون مخفی در مدفوع و کلونوسکوپی از جمله اقدامات غربالگری است که باید توسط پزشک در یک برنامه منظم انجام پذیرد.

ژنتیک از عوامل موثر در بروز سرطان‌ها

وی در ادامه عنوان کرد: تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی، آلودگی هوا، تماس با مواد شیمیایی، رفتارهای پر خطر جنسی، استعمال دخانیات، استرس و عدم رعایت بهداشت فردی در کنار عوامل ذاتی و ژنتیک از عوامل موثر در بروز سرطان‌هاهستند.

فرات یزدی با اشاره به اینکه سرطان سینه در کشور بین خانم‌ها شایع‌تر است، افزود: سرطان پوست، روده و معده به ترتیب از دیگر سرطانهای شایع در بین زنان ایرانی است. همچنین در مردان ایرانی نیز به ترتیب سرطان پوست، معده و مثانه شیوع بیشتری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد خاطرنشان کرد: نتایج بررسی‌های انجام شده در سال ۸۷ نشان داد. سرطان سینه، پوست، خون و مثانه در زنان یزدی و سرطان پوست، پروستات، خون و مثانه در مردان یزدی شایع‌تر است.

وی به منظور پیشگیری از بروز سرطان توصیه کرد: تماس با مواد شیمیایی و کاهش آلودگی‌های صنعتی شهری، رعایت بهداشت در محیط کار، کاهش فست فود‌ها و حذف غذاهای پرچرب، افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم از مهمترین عواملی است که منجر به کاهش میزان سرطان در جوامع بشری می‌شود.

وی با تاکید بر کاهش میزان استرس در افراد خاطرنشان کرد: استرس فاکتورهای سرطان زایی را بیشتر کند چراکه استرس در سیستم دفاعی و ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند.

رعایت اصول بهداشتی فردی یک سوم سرطان‌ها را کاهش می دهد

این هماتولوژیست یزدی با تاکید بر اینکه با رعایت اصول بهداشتی می‌توان شیوع یک سوم سرطان‌ها را کاهش داد، گفت: رعایت بهداشت فردی، محیط پاک، ورزش مناسب و تغذیه مناسب از عوامل موثر در کاهش بروز سرطان است و این در حالی است که افزایش مصرف سیزیجات و ویتامین‌ها و مواد غذایی حاوی فیبر، کمبود ویتامین D و تماس با نور آفتاب به مقدار کمتر ۱۵ دقیقه در روز می‌تواند بروز سرطان را به تعویق بیندازد.

وی توصیه کرد: کودهای شیمیایی حتما با استاندارد و تایید وزارت بهداشت باشد و گیاهان تجزیه شوند تا بعد از استفاده میزان کود شیمیایی در آن کاهش یابد.

غذا را كامل بجوید، نوشیدنی داغ ننوشید

وی توصیه کرد: جویدن کامل غذا، پرهیز از نوشیدن مایعات داغ و غذاهای داغ، عدم استفاده از لوازم شخصی دیگران، توجه به سلامت ارگان‌های بدن و رفع بیماری‌ها و نواقص بدن از دیگر عوامل موثر در کاهش بروز سرطان است.

دکتر فردات یزدی بیان کرد: توجه به بیماری‌های عفونی بدن و رعایت بهداشت فردی از نظر پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی، سرطان سیستم تناسلی را افزایش می‌دهد.

فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد متذکرشد: شایع‌ترین سرطان‌های مرتبط با مصرف دخانیات سرطان حفره دهان و دندان، ریه، مثانه، خون است و بررسی‌ها در کشورهای غربی نیز ثابت شده مصرف مشروبات الکلی در بروز اکثر سرطان‌ها نقش مهمی دارد.

كشاورزان و جوشكاران ماسك فیلتردار بزنند

فرات یزدی عنوان داشت: از آنجایی که افراد به رنگ و بوی آفت کش و حشره کش‌ها توجه می‌کنند و از آن به عنوان سرطان زا بودن تلقی می‌کنند باید گفت این در حالی است که این سم‌های بدون بو و رنگ نیز خیلی خطرناک هستند و نباید بدون ماسک فیل‌تر دار استفاده شوند بنابراین مزرعه داران و کشاورزان مواظب باشند در معرض تماس با حشره کش‌ها و حتی مواد بی‌رنگ و بی‌بو قرار نگیرند و الزاما از ماسک‌های فیل‌تر دار استفاده کنند از طرف دیگر جوشکاران به علت بخارات سمی نیز نباید بدن ماسک فیل‌تر دار به کار مشغول شوند.

چاقی شکمی عامل خطرساز در بروز سرطان

وی همچنین عوامل ژنتیکی را از دیگر عوامل موثر در سرطان برشمرد و افزود کاهش ازدواج‌های فامیلی، حفظ تناسب بدن، جلوگیری از چاقی به ویژه چاقی شکمی در کاهش سرطان به ویژه سرطان پروستات، معده و سینه در خانم‌ها موثر است.

این هماتولوژیست بر آموزش رعایت بهداشت فردی تاکید کرد و گفت: همچنین دندان‌های نا‌سالم موجب افزایش عفونت و در نتیجه افزایش شیوع سرطان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha