سلامت نیوز : اکنون چهارمین نفر نیز به ویروس بالقوه کشنده‌ای که شبیه ویروس سارس است و تا چند ماه پیش نوع انسانی آن ناشناخته بوده، در بریتانیا مبتلا شده است؛ اما به گفته مقامات بهداشتی در روز جمعه خطر ابتلا جمعیت باقی مانده (جمعیتی که تا کنون مبتلا به این ویروس نشده‌اند) به این ویروس بسیار کم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ بریتانیا این هفته سومین مورد ابتلا به این ویروس را -که کرونا ویروس یا NCoV نام دارد- تأئید کرد. آژانس مراقبتی بهداشتی (HPA) نیز گفته است که: بیمار، مبتلا به یکی از سه دسته ویروس شناخته شده است.

HPA اعلام داشت: «این بیمار اخیر، تعداد کل بیماران مبتلا به این ویروس را در سراسر جهان به ۱۲ نفر رساند که از این میان چهار تن در انگلیس به سر می‌برند. در کل، پنج تن تا کنون جان خود را از دست داده‌اند. اکثر مبتلایان یا در محدوده خاورمیانه زندگی می‌کرده‌اند و یا به تازگی به آن منطقه سفر کرده بودند.»

NCoV پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی در سپتامبر ۲۰۱۲ با صدور یک هشدار جهانی اعلام داشت که یک مرد قطری که به تازگی در عربستان سعودی به سر برده، در انگلیس به ویروسی ناشناخته (در انسان) مبتلا شده؛ از وجود این ویروس مطلع شد.

این ویروس متعلق به خانواده سارس یا سندرم حاد تنفسی، کرونا ویروس است و در سال ۲۰۰۲ در چین پدیدار شد و در حدود یک دهم از هشت هزار نفر مبتلا را در سراسر جهان به کام مرگ کشاند. علائم رایج این بیماری در هر دو نوع از ویروس عبارتند از: بیماری شدید دستگاه تنفسی، تب، سرفه و مشکلات تنفسی.

بنا بر گزارش HPA در اوایل این هفته: دو نفر از مبتلایان به این بیماری در بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستانهای جداگانه‌ای در مناطق شمالی و مرکزی انگلیس بستری هستند و سومین نفری که مبتلا به این ویروس شده شرایط حادی ندارد.

HPA در بیانیه‌ای اعلام داشت: «بیمار اکنون دوره نقاهت پس از یک بیماری تنفسی خفیف را طی می‌کند و حال عمومی او مساعد است.»

«جان واتسون»، رئیس بخش بیماری‌های تنفسی HPA گفت: «با وجود این، ما به بیمار پیشنهاد می‌دهیم که با افراد دیگر، در تماس نباشد.» کرونا ویروس معمولا مانند سایر عفونتهای تنفسی نظیر آنفولانزا با سرفه و عطسه افراد آلوده، در هوا پخش می‌شود.

واتسون گفت: «ما می‌خواهیم تأکید کنیم که خطر ابتلای جمعیت بریتانیا به کرونا ویروس بسیار پایین باقی خواهد ماند.»

هنگامی که دومین مورد مبتلا به این دسته از بیماری، چهارشنبه گذشته گزارش شد؛ تام ویلکینسون، استاد ارشد پزشکی تنفسی در دانشگاه بریتانیا از ساوت همپتون گفت: «اگر NCoV نیز مانند سارس که در گذشته شیوع یافت شیوع یابد، ممکن است آهسته از انسانی به انسان دیگر گسترش یابد.»

او گفت: «بنابراین برای نتیجه گیری بسیار زود است، چرا که ویروس به سرعت جهش می‌یابد، لذا ممکن است آنچه امروز درست می‌نماید فردا غلطی بیش نباشد.»

در میان ۱۲ تنی که آزمایشگاه‌ NCoV مبتلا به این بیماری تشخیصشان داده، پنج تن در عربستان سعودی هستند که سه نفر از آن‌ها درگذشتند؛ دو تن در اردن که هر دو بیمار جان باختند؛ چهار نفر در بریتانیا که سه نفر تحت مراقبت هستند و همانطور که پیش‌تر گفته شد چهارمین بیمار وضع مساعدی دارد؛ و یک نفر در آلمان که مردی از قطر بود که چندی پیش و پس از دریافت مراقبتهای بهداشتی از بیمارستان مرخص شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha