سلامت نیوز : دوسه تاکسل ( با نام تجاری تاکسوتنر) یکی از پرمصرف ترین، گران قیمت ترین و پرکاربردترین داروهای مورد استفاده در کنترل و درمان سرطان هایی نظیر تخمدان، پروستات، سینه و ریه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ دکتر ˈپیمان صالحی ˈ رییس گروه فتوشیمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ارزش واردات این دارو در سال گذشته 50 میلیون دلار بوده است و با تولید این دارو در کشور واردات آن بسیار کمتر و در نتیجه ارز از کشور خارج نمی شود .

وی گفت: تولید این دارو ارزش افزوده بالایی به همراه دارد و در صورت تولید آن در شرایط استاندارد و رساندن آن به فرمولاسیون، مقیاس تولید افزایش و قیمت آن کاهش می یابد.در حال حاضر مواد اولیه این دارو در کشورهای فرانسه، سوئیس وآمریکا تولید می شود.

صالحی اظهار داشت: ماده اولیه این دارو از درخت ˈسرخدارˈ گرفته شده است . این درخت در مناطق شمال شرقی کشور می روید و تعداد این درختان بسیار کم است از این رو برای تامین مواد اولیه این دارو از روش های بیوتکنولوژی در آزمایشگاه استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد : در این پروژه تحقیقاتی محققان توانسته اند در مقیاس آزمایشگاهی، 10 گرم از مواد اولیه داروی ˈدو سه تاکسل ˈ را تولید کنند.

صالحی گفت : در صورتی که سرمایه گذاری مناسبی برای تولید مواد اولیه این دارو انجام شود محققان می توانند سالی نیم کیلو از این ماده اولیه تولید کنند و حتی ایران می تواند در سالهای آینده جزو صادر کننده های این دارو قرارگیرد.

وی در مورد تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس کنوانسیون بین المللی، حق دستیابی به جریان تولید علم حق عمومی است ولی در سالهای اخیر شاهدهستیم که برخی از پایگاه های علمی جهان ، تعدادی از دانشگاههای ایران را از دسترسی به منابع اطلاعات علمی محروم کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: ولی محققان ایرانی با وجود اعمال تحریم ها ، توانسته اند به دستاوردهای بسیار خوبی دست یابند که تولید آزمایشگاهی داروی ضد سرطان ˈتاکسوتئر ˈ یکی از این دستاوردهاست .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha