سلامت نیوز :  بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای پایانی هر سال و آغاز خانه تکانی و نظافت منازل مواردی از مسمومیت با مواد شوینده به علت استفاده نادرست از برخی فرآورده های پاک کننده خانگی، گزارش می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ طبق این گزارش ها، بیشترین مورد مسمومیت ها به ماده شوینده ˈوایتکسˈ مربوط می شود. کارشناسان بهداشتی بارها هشدار داده اند که استفاده نادرست و بیش از حد مواد شوینده شیمیایی منجر به مشکلات متعددی از جمله اختلالات تنفسی، مشکلات پوستی و حتی آسیب به چشم می شود.

**مشکلات تنفسی ناشی از استفاده بیش از حد از مواد شوینده

آسیب های تنفسی و به ویژه آسیب به حنجره شایع ترین عارضه استفاده بی رویه از مواد پاک کننده ها به شمار می رود. مواد پاک کننده به دلیل ایجاد گاز یا بخار، خطرناک هستند.

میزان ابتلا به اختلالات تنفسی ناشی از استفاده از این مواد شوینده مانند اسپری های پاک کننده در افراد مبتلا به آسم بیش از سایر افراد است.

ماده موثره مواد پاک کننده دارای ترکیباتی مانند کلر است که به سرعت تبخیر شده و منجر به آسیب به حنجره می شود.

از سوی دیگر استفاده از مواد سفیدکننده در فضای بسته حمام و دستشویی به علت ایجاد گاز کلر، موجب تحریک راه های هوایی و در نهایت منجر به مسمومیت استنشاقی می شود که با علایمی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس بویژه در افراد دارای زمینه بیماری های ریوی، همراه خواهد بود.

گاهی افراد برای پاکیزگی بیشتر سطوح سرامیکی از مخلوط وایتکس و ترکیبات اسیدی بسیار قوی مانند جوهر نمک استفاده می کنند که به علت برخی فعل و انفعالات شیمیایی موجب آزاد شدن بیشتر گاز کلر و در نتیجه تشدید علایم مسمومیت می شود.

عواملی مانند بالا بودن سن و داشتن بیماری های قلبی و ریوی احتمال ابتلا به این نوع مسمومیت را افزایش می دهد هرچند شدت مسمومیت به مدت زمان تماس، میزان تماس و نوع ماده شوینده و نحوه استفاده از آنها بستگی دارد.

**مشکلات پوستی ناشی از مصرف بیش از حد مواد شوینده

یکی دیگر از عوارض استفاده نادرست از این مواد، ایجاد مشکلات پوستی و مخاطی است که علت آن، خاصیت سوزانندگی خفیف مواد شوینده است.

مواد شوینده در نتیجه تماس طولانی با سطح پوست آن را تحریک نموده و حتی ممکن است منجر به زخم و بیماری های پوستی شود.

معمولا در روزهای پایانی سال، مشکلات ناشی از تماس مستقیم پوست دست با مواد سفید کننده و پاک کننده و حتی تماس زیاد با آب و رطوبت بشدت افزایش می یابد.

اگزما، شایع ترین بیماری پوستی ناشی از تماس پوست دست با مواد شوینده و آب به مدت زیاد است که با علایمی مانند خارش، قرمزی و خشکی پوست و تاول های ریز همراه است.

علایم این بیماری اغلب در کف دست و روی نوک انگشتان بروز و گاهی فاصله میان انگشت حلقه و کناری را ظاهر شده و ضایعه ای به شکل پیش بند تشکیل می شود که به اگزمای پیش بندی معروف است.

از سوی دیگر کار زیاد دست با آب و مرطوب بودن آن به مدت طولانی منجر به بروز بیماری های قارچی پوستی می شود. در صورت عدم درمان به موقع این نوع بیماری، پوست ملتهب شده و ترک می خورد.

یکی دیگر از عوارض استفاده مکرر از سفید کننده ها -به ویژه اگر بدون دستکش استفاده شود- از بین رفتن چربی پوست در آن ناحیه و در نتیجه خارش، سوزش، زخم، ترشحات آبکی و چرکی خواهد بود.

به گفته متخصصان پوست، در این حالت برای پیشگیری از بدتر شدن اختلالات پوستی و کاهش خشکی پوست، می توان از کرم های حاوی اوره، گلیسیرین و وازلین ، استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha