یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 68821
سلامت نیوز : مهاجرت،حقوق کم و استاندارد نبودن تعداد پرستاران در بیمارستانها همیشه از موضوعاتی بوده که سالهاست از سوی مسئولان نظام پرستاری به عنوان مشکلات این شغل عنوان می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ هرچند که عنوان می شود پرستاران به خاطر حقوق بالا و شرایط کار خوب مهاجرت می کنند اما شهلا میرگلوبیات عضو فراکسیون زنان و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که یکی از دلایل مهاجرت پرستاران زن به خارج از کشور بالا بودن آمار فارغ التحصیلان پرستاری در بین خانمها است،

این سخنان درحالی است که همیشه عنوان می شود تعداد پرستاران از حد استاندارد پایین تر است. در همین زمینه با غضنفر میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت وگویی را انجام داده ایم:

به تازگی خانم میرگلو بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده که یکی از دلایل مهاجرت پرستاران زن به خارج از کشور بالا بودن آمار فارغ التحصیلان پرستاری در بین خانمها است، درحالی که همیشه عنوان می شود تعداد پرستاران از حد استاندارد پایین تر است؟

من از صحبت های این خانم تعجب می کنم، باید در کشور به ازای هر تخت بیمارستانی در 24 ساعت، دو پرستار داشته باشیم، درحالیکه اکنون نیم نفر یعنی یک چهارم هستند. بنابراین ما مازاد پرستار نداریم. موضوع دیگر این است که الان مهاجرت پرستاران حاد نیست و به صورت دسته جمعی انجام نمی شود که نگران کننده باشد.

هر سال چند پرستار فارغ التحصیل می شوند؟

تا دو سال گذشته حدود 6 تا 7 هزار نفر بودند که الان به 9 تا 10 هزار نفر در مجموع دانشگاه های دولتی و آزاد می رسد.

شما می گویید تعداد پرستاران در بیمارستانها از حد استاندارد پایین تر است اما طبق آماری که می دهید تعداد فارغ التحصیلان بالاست. پس کمبود از کجا می آید؟
برای اینکه حقوق و مزایای آنها نسبت به کار سختی که انجام می دهند بسیار ناچیز است، برای همین آنها یا ترجیح می دهند در خانه بمانند و یا اینکه کار دیگری انجام دهند. در کشور کمبود نیروی پرستار بسیار زیاد است، تنها یک سوم فارغ التحصیلان پرستاری جذب شده اند. البته این مشکل بیشتر در تهران وجود دارد و در شهرستان ها چون هزینه زندگی پایین است پرستاران مشکلات کمتری دارند.
 
برای افزایش درآمد پرستاران چه باید کرد؟
در گذشته ارزش هر ساعت کار پرستاران معادل یک صد و هفتاد و پنجم حقوق آنان بود اما اکنون به یک صد و شصتم ارتقاء یافته است.البته مطابق قانون ارتقای بهره‌وری، قیمت و بهای هر ساعت کار پرستاران افزایش یافته است. همچنین مطابق ابلاغ وزارت بهداشت، پرستارانی که تمایل دارند علاوه بر اضافه کار 80 ساعته مندرج در قانون ارتقای بهره‌وری، 80 ساعت دیگر نیز کار کنند، می‌توانند اضافه کار دوم خود را در محل کار خود یا یکی از بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه محل خدمت خود انجام دهند اما به ارائه خدمت همزمان در دو بخش خصوصی و دولتی مجاز نیستند. بنابراین ما محدودیت کار در یک بیمارستان را نداریم بلکه این محدودیت در یک بخش دولتی یا غیر دولتی وجود دارد اما پرستاران می توانند تا سقف 160 ساعت اضافه کار انجام دهند.
 
شما عنوان می کنید که مهاجرت پرستاران نگران کننده نیست اما هر سال آمار زیادی از مهاجرت پرستاران اعلام می شود.
الان آماری ندارم اما به نظرم نگران کننده نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha