یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 68826

سلامت نیوز : یک جراح عمومی با بیان اینکه پس از ترمیم برش جراحی و برداشتن بخیه‌ها، جای زخم 4 تا 6 هفته به تدریج قرمز و پهن‌تر می‌شود، گفت: با کامل شدن مراحل ترمیم از برجستگی و قرمزی کاسته شده، پوست مجددا به حالت اولیه بازمی گردد، ولی در برخی افراد این واکنش شدیدتر است و گاه این مراحل یک تا دو سال طول می‌کشد.

دکتر ایرج فاضل در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه بهبودی جای زخم یا بریدگی ناشی از عمل جراحی به واکنش بدن افراد مرتبط است، یادآور شد: واکنش بدن جهت جوش خوردن زخم با بریدگی که به هر علت در بدن ایجاد می‌شود موجب بروز اسکار یا جای زخم می‌شود.

این جراح عمومی با بیان اینکه نحوه جوش خوردن زخم قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: یک جراح عمومی ورزیده یا جراح پلاستیک تلاش می‌کند، برش‌ها را در امتداد چین‌های طبیعی پوست بدن بدهد تا جای آن پس از بهبودی کمتر به چشم آید، ولی بهبودی برش نهایتا به واکنش بدن فرد بستگی دارد، این واکنش از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است و با توجه به عوامل مختلفی همچون ژنتیک فرد و نوع تغذیه وی و شرایط روحی آن متغیر است.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی افراد زخم‌ها به بهترین شکل و با کمترین اثر جوش می خورند و در برخی دیگر جای زخم برجسته و پهن می‌شود، این پدیده بستگی به شرایط بدنی افراد و عکس العمل بدن آنان دارد و به هیچ وجه قابل پیش بینی و تغییر نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به طور معمول پس از ترمیم برش جراحی و برداشتن بخیه ها جای جراحی چندان قابل رویت نیست، ولی پس از گذشت 4 تا 6 هفته به تدریج قرمز و پهن‌تر می‌شود، با کامل شدن مراحل ترمیم از برجستگی و قرمزی کاسته شده، پوست مجددا به حالت اولیه بازمی گردد، ولی در برخی از افراد این واکنش شدیدتر است و گاه این مراحل یک تا دو سال طول می کشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ترمیم زودرس جای بخیه‌ها پس از عمل جراحی، موجب برگشت اسکار می‌شود، افزود: گاه جای زخم برجسته، ضخیم و ناهموار می‌شود که به آن "کلویید" می‌گویند، علت تشکیل کلویید مشخص نیست، ولی در صورتی که بیمار از جای زخم ناراضی باشد، باید حداقل یک سال صبر کند، زیرا ترمیم زودرس آن موجب برگشت اسکار می‌شود. عمدتا پس از گذشت یک سال بهبودی قابل توجهی در جای برش ناشی از عمل جراحی ایجاد می‌شود.

دکتر فاضل در پایان گفت: با بهترین ترمیم و انجام بهترین جراحی مجدد هم ممکن است مشکل تکرار شود و ظاهر مطلوب حاصل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha