قیمت داروهای سرطانی همزمان با افزایش سرطان میان ایرانیان، سیر صعودی به خود گرفته و قیمت برخی از آنها از مرز 10 میلیون تومان گذشته است.

افزایش قیمت داروهای سرطانی همزمان با رشد سرطان
سلامت نیوز : قیمت داروهای سرطانی همزمان با افزایش سرطان میان ایرانیان، سیر صعودی به خود گرفته و قیمت برخی از آنها از مرز 10 میلیون تومان گذشته است.مسئله تا آنجا پیش رفته كه «مهدی محمدزاده»، رئیس انجمن اقتصاد داروی ایران، هشدار آژیر قرمز مرگ بیماران مبتلا به سرطان به دلیل گرانی دارو را به صدا درآورده است. از سوی دیگر شیوع سرطان چشم در میان كودكان ایرانی به نگرانی جدید پژوهشگران و پزشكان تبدیل شده است. دكتر آذر عظیمی، ‌فوق تخصص بیماری‌های كودكان تاكید می‌كند كه پژوهشگران خیلی سریع باید علت شیوع این بیماری در كودكان را پیدا كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او و سایر متخصصان بارها اعلام كرده‌اند كه تشخیص زودهنگام سرطان به موفقیت 80 درصدی درمان منجر می‌شود. اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود، علاوه بر آلودگی‌های ناشی از نقص خودروها و سوخت غیر استاندارد، به گفته كارشناسان و محققان، دكل‌های مخابراتی نصب شده در شهرهای بزرگ ایران، موجب بروز اختلالات خونی و مغزی در بدن شده و برخی از پزشكان معتقدند كه این آنتن‌ها سرطان زاست و خطرات زیادی برای شهروندان دارد.

هرچند مسئولان این هشدار را مانند بسیاری از هشدارهای دیگر رد كرده‌اند. از سوی دیگر بیماران سرطانی درحالی این روزها به خاطر كمبود دارو و گرانی سرسام‌آور، جان خود را از دست می‌دهند كه به گفته بسیاری از جمله محمدزاده، ایران واقعا تحریم دارویی نیست، بلكه پول داروها به موقع نمی‌رسد.

قیمت هر دارو هرسپتین 4 میلیون تومان

سرطانی‌ها امروز با مشكلات بسیار زیادی روبه‌رو هستند. علاوه بر گرانی‌ دارو، كمبود دارویی هم آنها را اذیت می‌كند. به گفته رئیس انجمن اقتصاد داروی ایران، قیمت داروی ضدسرطان «هرسپتین» كه با ارز آزاد هم وارد می‌شود به هر آمپول ۴ میلیون تومان رسیده و برای بیماری كه باید ۴ بار در ماه تزریق كند ماهانه ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد. به گفته او وقتی دارو گران می‌شود و اختلاف بین ارز مرجع و ارز آزاد زیاد باشد.

به‌عنوان مثال داروی ضدسرطان هرسپتین یك آمپول و دوز 150 میلی گرمی آن اگر با ارز مرجع وارد شود، قیمتش یك میلیون تومان است و در شرایط فعلی كه برخی این دارو را با ارز آزاد وارد می‌كنند، با قیمت 3.5 تا 4 میلیون تومان به فروش می‌رسانند. محمدزاده می‌گوید: «بیمار سرطانی باید ماهانه 4 بار آن هم به مدت 6 ماه این دارو را تزریق كند و به این ترتیب باید ماهانه حدود 16 میلیون تومان برای این دارو هزینه كند و قطعا هزینه‌های درمانی دیگری هم دارد و تا 20 میلیون تومان در ماه برای درمانش هزینه كند.»

این درحالی است كه به گفته محمدزاده زمانی كه دلار 900 تومان بود و تحریم نبودیم، بخش دارو سالانه به حدود یك میلیارد تومان ارز نیاز داشت و اكنون نیز سالانه باید حداقل یك میلیون و 200 هزار دلار ارز مرجع برای واردات این داروها اختصاص پیدا كند و برای واردات مواد اولیه هم سالانه به 1.5 میلیارد دلار ارز نیاز است بنابراین كل سیستم دارویی كشور سالانه به 2.7 میلیون دلار ارز مرجع نیاز دارد تا بیماران با كمبود دارو مواجه نشوند.

او هم مانند بسیاری اعتقاد دارد كه از نظر دارویی تحریم نیستیم: «البته در شرایط بد اقتصادی هستیم اما از نظر دارو واقعا تحریم نیستیم و شركت‌های بزرگ دارویی دنیا تمایلی برای نفروختن دارو به ایران ندارند و حاضرند همكاری كنند به شرط اینكه پول داروهایشان را به موقع دریافت كنند.»

ارز دارویی را دیر اختصاص می‌دهند

مدت‌هاست كه دولت اعلام كرده ارز دارویی را پرداخت كرده اما رئیس انجمن اقتصاد داروی ایران می‌گوید: «ایرادی كه هم‌‌اكنون به سیستم دارویی كشور وارد این است كه یا ارز مرجع دارویی را كم اختصاص می‌دهند یا دیر اختصاص می‌دهند. دارو با كالاهای دیگر فرق می‌كند چون جایگزین ندارد اگر یك ماه یك ماده غذایی وارد نشود و در كشور نباشد مردم شكم خود را با یك غذای دیگر سیر می‌كنند و اتفاقی نمی‌افتد اما اگر ارز مرجع دارویی را كه عمدتا برای واردات مواد اولیه و واردات داروهای گران‌قیمت ضد سرطان و بیمارهای خاص هزینه می‌شود ندهیم به محض اینكه 10 روز كمبود ایجاد شود، سر و صدای آن بلند می‌شود.»

او پرداخت سالانه 2.7 میلیون دلار ارز دارویی را برای دولت رقمی نمی‌داند و می‌گوید: «دولت باید این اعتبار را برای بیماران كنار بگذارد و به موقع تخصیص دهد زیرا حتی اگر یك ماه دارو كمبود داشته باشد اگر ماه بعد 10 برابر هم ارز دارو بدهد جبران نمی‌شود زیرا تعدادی از بیماران در همان یك ماه می‌میرند.»

سخن آخر

محمداسماعیل اكبری، رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفته است كه ایران بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، بالاترین میزان شیوع سرطان در خاورمیانه را دارد كه بعد از سرطان پوست، سرطان سینه در زنان، سرطان معده و پروستات در مردان و سرطان خون در نوجوانان و جوانان از شایع‌ترین سرطان‌هاست. به گفته پروفسور ناصر پارسا، عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا، ایران درسال 2015، با سونامی سرطان روبه‌رو خواهد شد.

علاوه بر آن غضنفر میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری از تصویب پیشنهاد این سازمان، برای غربالگری رایگان و سراسری 3 فاكتور قندخون،فشار خون و وزن همه ایرانیان بالای 30‌سال توسط پرستاران در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در دولت خبر می‌دهد تا در فروردین 92 اجرایی می‌شود. بدون شك این غربالگری تصویر واضح‌تری از جمعیت مبتلا به سرطان در كشور را می‌دهد كه هم می‌تواند به یك فرصت برای تشخیص زودهنگام بیماران منجر شود و هم یك تهدید كه بیماران را به خاطر كمبود دارو و افزایش قیمت‌ها به مرگ زودهنگام دچار سازد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha