شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6883

امروزه پروتئین سویا به علت ارزش تغذیه ای بالا به ویژه اثرات مثبت بر سیستم قلبی - عروقی بسیار مورد توجه متخصصان تغذیه و بهداشت قرار گرفته است.

مشایخ کارشناس ارشد دانشکده علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: پروتئین سویا به علت داشتن اکثر اسیدهای آمینه مورد نیاز رشد بدن برای افرادی که در سنین رشد قرار دارند بسیار مفید است همچنین سویا و فرآورده های جانبی آن نظیر نان سویا، شیر سویا، اسنک یا چیپس سویا و مکمل گوشت سویا موجب بهبود رشد بدن می شوند.
وی افزود:  از فواید مهم سویا وجود ترکیبات فیتواستروژن درون دانه های سویا است که موجب به تاخیر افتادن بیماری های قلب و عروق و نیز تاخیر یائسگی در زنان میانسال می شود.
مشایخ افزود: بر اساس تحیقات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در صورتی که فردی در طول روز بیش از 25 گرم سویا دریافت کند، تا حدود قابل ملاحظه ای بیماری های قلبی - عروقی در این فرد کاهش یافته و همچنین سکته های قلبی در این افراد به تاخیر می افتد با وجود آنکه پروتئین سویا از نظر نوع اسیدهای آمینه بسیار غنی محسوب می شود، اما به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای گوشت نمی تواند باشد.
وی با اشاره به این که بسیاری از خانواده ها به علت قیمت نازل این فرآورده را به جای گوشت در وعده های غذایی خود به کار می گیرند، افزود:گوشت یکی از منابع مهم تامین کننده آهن بدن می باشد: و آهن موجود در گوشت  بسیار خوب قابل جذب است  در حالی که سویا منبع مناسبی برای آهن نیست ه عنوان منبع گوشتی نه تنها املاح فلزی را ندارند به علت ترکیبات درون آن جذب خوبی هم ندارد.
 مشایخ در زمینه  مصرف فرآورده های جانبی سویا افزود: پودرهای سویا که در واقع همان کنجاله های روغن گرفته شده سویا است مکمل مناسبی برای گوشت به حساب می آید، که مصرف آن در کنار گوشت می تواند ارزش تغذیه ای بسیار بالایی داشته بادش.
وی در مورد مصرف شیر سویا تصریح كرد: شیر سویا جایگزین مناسبی برای شیر حیوانی نیست زیرا از نظر مقدار کلیسم و پروتئین و نیز نوع اسیدهای آمینه نسبت به شیر ارزش غذایی کمتری دارد اما برای افرادی که مشکل تحمل نکردن لاکتوز دارند یا در نقاطی که مشکلات حمل و نقل شیر وجود دارد یا دامداری توسعه یافته ای ندارند ، می تواند جایگزین مناسبی به حساب آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha