محققان به تازگی دریافته‌اند كه افزایش میزان استفاده از لامپ‌های فلورسان در مدارس، دانش‌آموزان را بیش از پیش دچار سردردهای شدید می‌كند.

به گزارش سلامت ینوز به نقل زا ایسنا، طبق تحقیقاتی كه در دانشگاه كمبریج صورت گرفته، از هر 10 كلاس درس در انگلیس، در 8 كلاس از نور بیش از حد و افراطی و همچنین لامپ‌های چشمك زن استفاده می‌شود كه به گفته محققان این نور می‌تواند باعث خستگی و فرسودگی چشم و تحلیل رفتن قدرت تمركز شود.

محققان در این پژوهش تاكید كردند كه این مشكل در صورت استفاده از تخته‌ سفیدهای رایانه‌ای و طراحی نامناسب كلاس‌های درسی تشدید می‌شود.

مارك وینترباتوم از دانشكده آموزشی كمبریج در این باره گفت: نصب تخته‌سفیدها و پرژكتورهای اطلاعاتی در كلاس‌های درس طی 10 سال گذشته رواج یافته است و من تعجب می‌كنم كه هم اكنون این لوازم در تمام مدارس این كشور با این وجود دارند اما مورد استفاده ندارند.

وی افزود: شواهد علمی نشان داده است كه این تجهیزات به همراه لامپ‌های طبیعی و فلورسان در كلاس‌های درس می تواند باعث بروز سردردهای شدید و نیز مشكلات بینایی در دانش‌آموزان شود.

دكتر وینترباتوم و پروفسور آرنولد ویلكینز از دانشگاه اسیكز برای این تحقیق، چراغ‌های 90 كلاس درس را در 11 مدرسه متوسطه بررسی كرده‌اند.

نتایج این تحقیقات نشان داد كه لامپ‌های فلورسان به شكل نامحسوسی چشمك می‌زنند كه این امر می‌تواند باعث ایجاد خستگی و ناراحتی چشمی شده و خواندن را برای دانش‌آموزان دشوار كند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha