دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 68841
سلامت نیوز :  صف پذیرش نسخه دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی، این روزها از هر زمان دیگری شلوغ‌تر است. بیماران یا یکی از اقوامشان درصف‌های عریض و طویل باجه‌های «پذیرش نسخه» می‌ایستند و مدت‌های طولانی برای دریافت داروی مورد نظرشان به‌سر می‌برند. در حالی‌که عقربه‌های ساعت عدد 13 را نشان می‌دهد، سیستم مكانیزه نوبت‌دهی عدد500 را روی تابلو نمایش می‌دهد یعنی، 500 نفر توانسته‌اند از طریق دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی کارشان را انجام دهند. اما در حالی که یک ساعت به پایان کار این دفتر باقی‌مانده است هنوز مراجعه‌کنندگان بسیاری در انتظار فرارسیدن نوبتشان هستند. این وضعیت در یک ماه گذشته، مرتب در حال تکرار است. چرا؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ نایاب شدن دارو‌های خارجی از یک طرف و‌گران شدن داروها از طرف دیگر باعث شده است که مراجعه‌ها به این مرکز افزایش پیدا کند. نتیجه این‌که صف‌های طولانی روال عادی این روزهای دفتر اسناد پزشکی شده است. افرادی که به باجه‌های دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی آمده‌اند، با یکی از انواع سرطان‌ها، یا بیماری «ام‌.اس» درگیر هستند، خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان.

طبق قانون بیمه سازمان تامین اجتماعی، این نوع بیماران زمانی که نسخه خاص آن‌ها توسط پزشک معالج نوشته می‌شود، نوعی پرونده در سازمان تامین اجتماعی تشکیل می‌دهند که مشخصات آن‌ها و دارویی که استفاده می‌کنند برای مدت شش ماه، توسط سازمان تامین اجتماعی تایید می‌شود تا داروخانه‌ها، نسخه آن‌ها را طبق تعرفه بیمه، پرداخت کند اما مشکلی که اخیرا به وجود آمده، این است که دارو‌های این بیماران به دلیل نایاب شدن در داروخانه‌ها، به طور دائم توسط پزشک معالج تغییر می‌کند و بیماران مجبور می‌شوند تایید نسخه جدید را از تامین اجتماعی دریافت کنند. بیماران مبتلا به «ام‌.اس» در میان این بیماران، بیش از دیگران دیده می‌شوند. هر کدام از آن‌ها در پاسخ به این پرسش که چرا به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی آمده‌اید پاسخ متفاوتی دارند.

یکی از زنانی که همسرش «ام‌.اس» دارد، می‌گوید: «تا پیش از‌گران شدن قیمت دارو، آمپولی را که برای کنترل بیماری همسرم از آن استفاده می‌کردیم و «آواناکس» نام دارد، با قیمت دولتی از داروخانه می‌خریدم، آن هم نه ایرانی بلکه نوع خارجی‌اش را اما چند وقتی است که نوع خارجی این دارو به هیچ‌وجه پیدا نمی‌شود و اگر پیدا شود، تنها به صورت آزاد و به قیمت 500 یا 600‌هزار تومان فروخته می‌شود، بنابراین چاره‌ای نداشتم جز این‌که پیش پزشک بروم و بخواهم نوع ایرانی آن را برای همسرم تجویز کند. شوخی که نیست، هر قدر هم که نوع ایرانی این دارو بی‌کیفیت باشد نمی‌توانیم هفته‌ای 500‌هزار تومان برای خرید یک آمپول بدهیم. حالا هم آمده‌ام تا نسخه جدید را که نوع ایرانی آمپول در آن نوشته شده، بیمه برایم تایید کند و از داروخانه بخرم.»

مرد میانسالی هم که در صف ایستاده و همسرش با «ام‌.اس» دست به گریبان است، می‌گوید: «قیمت بیشتر داروهایی که همسرم برای کنترل بیماری‌اش استفاده می‌کرد، دوتا سه برابر شده است، طوری که هر ماه با وجود داشتن بیمه، باید مبلغی بالا برای گرفتن قرص‌های همسرم پرداخت می‌کردم، این موضوع از عهده من خارج است، در سه ماه گذشته این دومین بار است که داروهای همسرم را دکتر یا به دلیل‌گران شدن یا به این دلیل که خارجی هستند و در بازار پیدا نمی‌شوند، تغییر داده و من برای تایید نسخه او به این مرکز آمده‌ام.»

در میان این صف‌ها آن‌ها که در خانواده بیماری دارند که گرفتار یکی از انواع سرطان‌ها هستند دل پردردتری دارند. این دسته از بیماران در چند ماه گذشته هم با ‌گران و کمیاب شدن دارو‌ها روبه‌رو شده‌اند و هم با ‌گران شدن قیمت شیمی‌درمانی. دختر جوانی که در صف ایستاده و منتظر است تا نسخه پدرش را برای شش ماه دیگر توسط بیمه تمدید کند، می‌گوید: «دارو‌های پدرم در چند ماه گذشته ‌گران شده و قیمت بعضی از آن‌ها دوبرابر شده است. داروهایش را تا جایی که می‌شد تغییر دادیم و دکتر، داروهای ارزان‌تر را جایگزین آن‌ها کرد، اما مشکل این است که بعضی از دارو‌های او معادل ایرانی ندارند و فقط خارجی آن‌ها در بازار موجود است، چاره‌ای نداریم جز این‌که داروهای خارجی را با قیمت گران بخریم.»

او درددل‌های دیگری هم دارد: «فقط قیمت داروهای پدرم‌گران نشده، هزینه شیمی‌درمانی او هم بالا رفته و در چند ماه گذشته، قیمت شیمی‌درمانی در بعضی مطب‌ها که از همه جا ارزان‌تر بود و جلسه‌ای 200‌هزار تومان بود هم دوبرابر شده. باور کنید حتی ویزیت دکتر او هم در این مدت بالا رفته است.»

زن میانسالی هم که پسرش تومور مغزی دارد، در صف ایستاده و منتظر است تا نسخه جدید پسرش، توسط بیمه تایید شود، از مشکلات بسیارش صحبت می‌کند: «دارو‌های پسرم خارجی است و داروخانه‌ها برای این‌که این داروها را بدهند، چند ماه است که هر بار یک بازی جدید سر من درمی‌آورند. یک‌بار که می‌روم، می‌گویند: «دارو‌ها‌ گران شده.»در این مدت، دارو‌ها را‌گران و گران‌تر خریده‌ام. غیر از قیمت دارو، مشکل دیگر این است که هر بار مجبور شده‌ام برای پیدا کردن دارو، از داروخانه‌ای به داروخانه دیگر بروم. هربار، یکی از داروخانه‌ها می‌گوید که قرص‌ها را نداریم و من نسخه به دست، به داروخانه‌های مختلف، سرزده‌ام تا دارو‌های مورد نیاز پسرم را پیدا کنم.»

بیماران «ام‌.اس» و سرطانی دو دسته بیمارانی هستند که سال‌هاست نهادهای مختلف، سعی کرده‌اند این بیماران را زیر مجموعه بیماران خاص درآورند و موفق نشده‌اند و حالا در آشفته بازار دارو این بیماران بیش از بیماران دیگر برای پیدا کردن داروهایشان رنج می‌برند و نهادی هم پاسخگوی مشکلات آن‌ها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha