دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
سلامت نیوز : براساس آمارهای موجود 90 تا 95‌درصد معتادان پس از ترک اعتیاد و طی مراحل درمان، دوباره به اعتیاد بازگشت دارند. به عقیده مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی یکی از دلایل این امر نبود حمایت‌های اجتماعی از معتادان و آموزش‌های پیشگیرانه از افراد معتاد و خانواده‌های آنان و همچنین مقاومت جامعه در پذیرش دوباره آنهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ فرید براتی‌سده، درباره مشکلات معتادان گفت: «کمبود اعتبار مشکل اصلی بخش پیشگیری و درمان اعتیاد در کشور است.» البته علاوه بر این، سیستم درمان و حمایت از معتادان هم مشکلاتی دارد که به گفته او، بودجه همچنان مشکل اصلی است به طوری‌که در سال‌جاری حدود پنج میلیارد تومان اعتبار از ستاد مبارزه با موادمخدر، وزارت بهداشت و بودجه سازمان بهزیستی به بخش اعتیاد و موادمخدر اختصاص پیدا کرد، در حالی‌که اعتبار مورد نیاز این بخش، 25میلیارد تومان است. البته فدایی ادامه می‌دهد: «این کسری اعتبار در همه بخش‌ها خودش را نشان می‌دهد اما بیشترین تاثیر آن در بخش درمان، طرح‌ها و حمایت‌های اجتماعی است. چراکه فقط با درمان نمی‌توان افراد معتاد را دوباره به اجتماع بازگرداند و باید از معتادان بعد از ترک هم حمایت کرد و روش‌های غیردارویی و مشاوره را نیز به کار برد.»

اهمیت بخش حمایت از معتادان و مشکلات بازگرداندن آن‌ها به اجتماع به حدی مهم است که مدیرعامل جمعیت تولد دوباره در این‌باره می‌گوید: «کمپ‌های ترک اعتیاد هم به علت غفلت از آموزش طرحی، شکست خورده‌اند و هنوز برنامه آموزش ناظران و کارکنان آن اجرایی نشده است.» به گفته عباس دیلمی‌زاده، چند سال پیش، کمپ‌های ترک اعتیاد با توجه به نیاز کشور همانند برپاکردن چادر راه‌اندازی شد که البته این مدل درمان دیگر نیاز جامعه نیست. او همچنین ادامه داد: «البته به کمپ‌ها نقدهای بسیاری وارد است. در حال حاضر هم بیش از دوهزار کمپ در کشور فعالند که تا زمانی که مشتری باشد، رشد قارچ‌گونه این اماکن ادامه دارد.»

البته علاوه بر این، به عقیده فدایی، مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، با توجه به این‌که اعتیاد آسیب اجتماعی اول کشور محسوب می‌شود و روی آسیب‌های دیگر تاثیر‌گذار است و همچنین، دغدغه اول مردم نیز محسوب می‌شود، با بودجه‌های قطره‌چکانی نمی‌شود کاری از پیش برد. از سوی دیگر پیشگیری نیز جای کار بسیاری دارد که این هم فقط با طرح و برنامه حل نمی‌شود و جا دارد که در فصل بودجه دولت به رفع این مسئله کمک کند. مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه گفت: مراجعه به مراکز مختلف تحت پوشش سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که سن اعتیاد کاهش پیدا کرده است اما این‌که چند سال است اطلاع دقیقی در این خصوص در سازمان وجود ندارد.

تا سال 86 در سازمان بهزیستی مطالعه‌های سریع درباره تعداد معتادان انجام می‌شد اما بعد از آن به دلیل عدم تخصیص اعتبار این کار انجام نشد. به گفته براتی، حتی اگر تعداد معتادان کشور را دو ‌میلیون نفر نیز در نظر بگیریم دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان زندان‌ها، بهزیستی و... هنوز نتوانسته‌اند این افراد را تحت درمان قرار دهند، یعنی خدمات ما کیفیت لازم را به دلیل کمبود بودجه ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha