رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با طرح پیشنهاد راه‌اندازی مراكز اقامت دایمی برای نگهداری معتادان خطرناك هشدار داد: چنانچه پروسه درمان معتادان خیابانی به درستی طی نشود، جمع‌آوری معتادان كه به تجمع كانونی مبتلایان به بیماری‌ها و عفونت‌های خطرناك منجر می‌شود، در صورت عدم نظارت جدی، خود می‌تواند خطرآفرین بوده و فاجعه‌ای بهداشتی را در پی داشته باشد.

دكتر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، در ادامه با اشاره به مباحث مطرح درباره شربت جایگزین تریاك، استفاده از این شربت را به عنوان یك شیوه درمانی برای جایگزین مواد مصرفی، بدون نظارت بهداشتی، غیرقانونی عنوان كرد و افزود: ورود این روش درمانی باید پس از طی مراحل مطالعاتی انجام گیرد.

وی با اشاره به وجود تئوری‌هایی مبنی بر این كه افراد تریاكی ترجیحا با تریاك سم زدایی شوند، گفت: مصرف متادون تقریبا فقط برای درمان نگهدارنده و مورد مصرف افراد تزریقی بی خانمان و سخت دسترس است.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با بیان این كه كارشناسان عموما روش سم زدایی با متادون را تایید نمی‌كنند، تصریح كرد: میزان اثربخشی این روش درمانی، نسبت به عوارض و عواقب آن كمتر است؛ بنابراین شاید از شربت تریاك به عنوان جایگزین مناسب در سم زدایی افراد معتاد به تریاك بتوان استفاده كرد.

صابری با اشاره به آغاز طرح جمع آوری معتادان خیابانی از روزهای نخستین خرداد ماه در شهر تهران گفت: معتادان بی خانمان تزریقی رها شده در خیابان، افزون بر این كه چهره شهر را آلوده می‌كنند باعث ناامنی محله‌ها هم می‌شوند.

وی با این اعتقاد براین كه چنانچه پروسه درمان معتادان خیابانی به درستی طی نشود، این طرح با فاجعه بهداشتی مواجه می‌شود،‌ خاطرنشان كرد: بسیاری از معتادان جمع آوری شده توسط نیروی انتظامی مبتلا به عفونت‌های خطرناكی چون ایدز و هپاتیت هستند و تجمع كانونی آنها بدون نظارت خطر آفرین است.

رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، افزود: از این‌ رو در راستای اجرای درست این طرح، مدیریت مركز غربالگری و اقامتی به تیم‌های پزشكی واگذار ‌شد و برخی از افراد دستگیر شده با تشخیص تیم درمانی تحویل خانواده شدند تا با ضمانت نیروی انتظامی به مراكز درمانی مجاز مراجعه كنند. عده‌ای هم به علت نداشتن خانواده و یا مشكلات دیگر به مركز اقامتی شفق ارجاع شدند تا در آن محل خدمات درمانی دریافت كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha