دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 68854

این روزها سایه شوم تخریب بر سر جنگل ها افتاده این در حالی است که یک هکتار جنگل سالانه قادر به جذب پنج تا 10 تن کربن و تولید 10 تا 20 تن اکسیژن است به عبارتی یک درخت به طور متوسط اکسیژن مورد نیاز یک خانواده چهار نفره را تامین می کند.

جنگل های کشور را دریابیم
سلامت نیوز : این روزها سایه شوم تخریب بر سر جنگل ها افتاده این در حالی است که یک هکتار جنگل سالانه قادر به جذب پنج تا 10 تن کربن و تولید 10 تا 20 تن اکسیژن است به عبارتی یک درخت به طور متوسط اکسیژن مورد نیاز یک خانواده چهار نفره را تامین می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ از سوی دیگر جنگل ها زیستگاه هزاران هزار جاندار وگیاه است و در واقع انسان ها مجاز نیستند به بهانه توسعه ، به تخریب جنگل ها و از بین بردن موجودات زنده اقدام کنند .

امروزه علاوه بر فعالیت های انسانی که منجر به تخریب جنگل ها می شود ، آتش سوزی نیز سالانه درصد زیادی از جنگل ها در کشورهای مختلف را از بین می برد .براین اساس سازمان جهانی خوارو بار و کشاورزی (فائو) در گزارشی با عنوان ˈ وضعیت جنگل های جهانˈ اعلام کرد هر سال 06/0 درصد از جنگل های ایران در آتش می سوزد و 900 هزار متر مکعب چوب از قطع درختان در ایران تولید می شود.

ˈمحمد جواد محمدی زادهˈ رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مورد گفت : سرانه جنگل به ازای هر نفر در کشور ایران حدود 2000 متر مربع است در حالی که در دنیا این سرانه به ازای هر نفر 7500 مترمربع است .

وی خاطرنشان کرد : دولت دهم از سال 88 تاکنون به مسئله جلوگیری از تخریب جنگل های کشور توجه ویژه و برنامه ریزی کرده است تا سالانه حدود 100 هزار هکتار کاشت درخت در جنگل ها انجام و حدود 500 هزار هکتار هم از توسعه بیابان و خشک شدن جنگل جلوگیری شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت : با توجه به تلاش های دولت در عرصه جنگل کاری امروز سطح جنگل ها در ایران به 14 میلیون هکتار رسیده است . این در حالی است که براساس برنامه پنجم توسعه دولت هدف گذاری کرده است که این میزان به 18 میلیون هکتار و در سالهای پس از برنامه پنجم توسعه این سطح به 25 میلیون هکتار افزایش یابد.

ˈ ناصر مقدسی ˈمدیر کل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت جنگل های ایران گفت: از حدود 14 میلیون هکتار جنگل در کشور یک هشتم در شمال، 6 میلیون هکتار در زاگرس، 6 میلیون هکتار در ایران تورانی و یک و دو دهم میلیون هکتار در جنوب کشور واقع شده اند که البته این آمارها وسعت کمی جنگل ها را نشان می دهد در حالی که باید به کیفیت آنها توجه ویژه شود.

وی افزود :امروز اصل بر حفظ جنگل های موجود کشور است و بعد از آن باید به دنبال توسعه آنها باشیم . با توجه به کاهش منابع آبی در کشور و پیش بینی خشکسالی و همچنین تهدیدات مختلف ، وضعیت جنگل های کشور نگران کننده است و باید بیش از پیش به جنگل های کشور توجه کرد و آنها را دریابیم.

وی گفت : از جمله این تهدیدات می توان به برنامه ریزی های توسعه نامتوازن و بدون توجه به ظرفیت و توان طبیعی جنگل ها اشاره کرد که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.مقدسی اظهارداشت: جنگل های شمال کشور با توجه به زیبایی و سرسبزی آنها می توانند به یک قطب گردشگری تبدیل شوند بنابراین اگربرنامه ریزی ها با این رویکرد انجام شود، بدون شک نه تنها مسئله تخریب جنگل ها رفع می شود بلکه درآمدزایی آنها نیز در رشد وگسترش منطقه موثر خواهد بود .

وی ادامه داد: همچنین فعالیت های سوداگرانه ناشی از توسعه ویلا سازی و شهرک سازی بدون ارزیابی زیست محیطی و همچنین قاچاق چوب از دیگر تهدیدات جنگل های کشور از جمله جنگل های شمال کشور است.

مقدسی یادآور شد : این در حالی است که در جنگل های زاگرس نیز با مشکلات متعددی مواجه هستیم . این جنگل ها نیز با تهدیداتی همچون تعدد و تنوع طرح های عمرانی و توسعه ای بدون داشتن ارزیابی زیست محیطی ، فشار احشام بر مراتع و جنگل ها و قطع درختان برای سوخت مواجه هستند .

وی اظهارداشت: جنگل های زاگرس 40 درصد منابع آب شیرین کشور را تامین می کنند و سدهای پایین دستی آن مانند کاسه ای، آبهای تولید شده را جمع آوری می کنند که بدون شک تخریب این منبع ضربه بزرگی بر پیکره محیط زیست منطقه وارد می کند.

کارشناسان براین باورند که افزایش سطح جنگل ها در کشور هدفی بزرگ است که باید دستگاه های متعدد برای رسیدن به این هدف فعالیت کنند که از جمله مهمترین نهادهایی که در این زمینه باید همکاری کنند سازمان جنگل ها و مراتع ، سازمان حفاظت محیط زیست، وزات جهاد کشاورزی و وزارت نفت است.

دراین میان نقش مردم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا آنها باید کمک کنند تا نهضت کاشت درخت که یکی از دغدغه های اصلی کشور است، جان بگیرد.آمارها نشان می دهد در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان نابودی مناطق جنگلی دراثر آتش سوزی، ایران در رتبه چهارم قرار دارد. در واقع هر سال 06/0 درصد از مناطق جنگلی ایران در اثر آتش سوزی از بین می رود.

همچنین فائو از نظر توجه به توسعه جنگل ها و اجرای طرح های جنگل کاری ، ایران را در رتبه دوم منطقه قرار داده است.کارشناسان براین باورند که حفظ و حراست جنگل ها به عنوان منابع طبیعی از وظایف اصلی دولت ها و مردم است از این رو باید با برنامه ریزی های علمی و اصولی ضمن استفاده از طبیعت ، آن را حفظ کنیم .

درحال حاضر چهار میلیارد هکتار جنگل در کره زمین وجود دارد که هر چهار ثانیه به اندازه مساحت یک زمین فوتبال از سطح پوشش جنگلی جهان کاسته می شود. سرعت جنگل‌زدایی در جهان بین 5 تا 13 میلیون هکتار در سال است.

38 درصد از جنگل های جهان هنوز به صورت بکر باقی مانده و 64 درصد بقیه نیز با تهدیداتی چون توسعه حریم شهرهای حاشیه جنگل ، تبدیل اراضی جنگلی به مزارع کشاورزی به منظور تولید غذا و علوفه، استفاده از چوب و مشتقات آن برای تامین انرژی، برداشت بی رویه، حریق ، سوخت، ساخت مواد آرایشی و مواد شوینده مواجه است.

از سوی دیگر زباله نیز دشمن دیگر جنگل هاست زیرا یکی از مهمترین عوامل تخریبی این منابع طبیعی زباله هایی است که انسان ها تولید می کنند .

ˈ فرهاد پورسخا ˈ مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد گفت : در حال حاضر 42 محل دفن زباله در کشور وجود دارد که 38 محل دفن زباله در عرصه های منابع طبیعی مانند داخل جنگل ، مرتع ، آبخیزها و کنار استخرهای طبیعی هستند که تمام آنها تهدیدی برای طبیعت محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد : بسیاری از این زباله ها شیمیایی و مضر هستند و بدون شک شیرابه ای که از آنها تولید می شود آسیب های جبران ناپذیری به منابع طبیعی کشور وارد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha