در صورتی که وزارت بهداشت گزارش معقولی از میزان رضایت‌مندی مردم از خدمات بهداشتی ارائه کند آنگاه کمیسیون می‌تواند در خصوص افزایش بودجه وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کند.

شروط افزایش بودجه وزارت بهداشت/مغایرت قانونی در افزایش تعرفه‌های پزشکی

سلامت نیوز : سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش بودجه وزارت بهداشت و درمان منوط به ارائه دلایل منطقی از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات این وزارتخانه است، گفت:‌ در صورتی که وزارت بهداشت گزارش معقولی از میزان رضایت‌مندی مردم از خدمات بهداشتی ارائه کند آنگاه کمیسیون می‌تواند در خصوص افزایش بودجه وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کند.

سلیمان عباسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در خصوص احتمال افزایش بودجه وزارت بهداشت و درمان در سال 92، گفت که این موضوع احتیاج به فکر و تامل دارد چرا که تاکنون وزارت بهدشت دلایل منطقی از نحوه هزینه‌کرد اعتباراتش به کمیسیون بهداشت ارائه نکرده است.

وی افزود:‌ در شرایطی که وزارت بهداشت اطلاعات دقیقی در خصوص چگونگی مصرف منابع‌اش به کمیسیون ارائه نکرده و دلایل کمبود بودجه این وزارتخانه مشخص نیست نباید انتظار داشته باشد که کمیسیون بهداشت و درمان یک مرتبه و بنا بر خواست آنها بودجه این وزارتخانه را افزایش دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه این کمیسیون با نگاه جامع و کامل و در صورت وجود دلایل کافی از نحوه هزینه‌کرد بودجه وزات بهداشت و درمان در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات در سال 92 تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: طبیعتا این کمیسیون باید بداند که چقدر از هزینه‌های وزارت بهداشت منجر به افزایش شاخص‌های بهداشتی و رضایت‌مندی مردم شده است.

وی افزود: از طرف دیگر این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که در صورت جبران کمبود بودجه و یا افزایش بودجه سال 92 قرار است این وزارتخانه چه خدمات اضافی به مردم ارائه دهد. نباید شرایط اینطور باشد که تنها بودجه اضافه شود اما مردم خدماتی احساس نکنند.

عباسی گفت که تاکنون وزارت بهداشت و درمان گزارش دقیقی از وضعیت بودجه‌اش ارائه نکرده است که این موضوع باعث سردرگمی کمیسیون بهداشت برای تعیین تکلیف بودجه این وزارتخانه شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین در خصوص انتشار اخباری از سوی مسئولان وزارت بهداشت در مورد احتمال افزایش تعرفه پزشکی در سال آینده،‌گفت: تعرفه پزشکی را شورای عالی سلامت تعیین می‌کند و این موضوع از طرف نظام پزشکی و یا وزارت بهداشت به تنهایی مشخص نمی‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه طبق سند چشم‌انداز باید هزینه‌های پرداختی بیمار به کمتر از 30 درصد کاهش پیدا کند، اظهار کرد: در شرایطی که طبق سند چشم‌انداز مردم نباید پول زیادی برای هزینه‌های درمان خود بپردازند مقام معظم رهبری نیز فرمودند که بیمار نباید دغدغه و نگرانی پرداخت پول اضافی داشته باشد. این بدان معناست که بیمار نباید دغدغه‌ای برای پرداخت پول زیرمیزی و یا سرگردانی در تهیه دارو و مواردی از این دست داشته باشد.

عباسی با تاکید بر اینکه شاخصه‌ها و مبنای افزایش تعرفه‌های پزشکی باید مشخص باشد، گفت: تیم فنی و کارشناسی باید در خصوص تعیین تعرفه‌های پزشکی با معیارها و شاخصه‌های درست حرکت کند و در این راه نظرات شورای عالی سلامت، نظام سلامت و کمیسیون بهداشت و درمان را اتخاذ کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد که تعرفه‌های پزشکی باید به نفع مردم باشد نه اینکه مردم در شرایطی که با فشارهای اقتصادی دسته و پنجه نرم می‌کنند مجبور باشند برای هزینه‌های درمان نیز پول زیادتری پرداخت کنند.

عباسی در پایان گفت که افزایش تعرفه‌های پزشکی خلاف قانون است و وزارت بهداشت بهتر است به جای افزایش تعرفه، منابعش را به درستی مدیریت کند به جای آنکه این کمبود هزینه‌ها را از جیب مردم پرداخت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha