سلامت نیوز :  در اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی که در خارطوم پایتخت سودان برگزار شد،دانشمند برتر ایرانی برگزیده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این نهاد که سهم بسزایی در تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام داشته است در این دوره بخش قابل ملاحظه‌ای را به فعالیت‌های این پایگاه در ثبت و رده‌بندی عملکرد علمی کشورهای اسلامی اختصاص داد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده که به شکل جامع و از جنبه‌های گوناگون فعالیت‌های علمی و پژوهشی را در کشورهای مختلف بررسی و مقایسه می‌کند، محققانی که دارای بیشترین تولیدات علمی بودند نیز مشخص شدند.

این بررسی نشان می‌داد که در کشور ایران، در بین تمام علوم، اعم از پزشکی و غیر پزشکی، فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بالاترین میزان تولیدات علمی را در بین دانشمندان ایرانی داشته است.

فریدون عزیزی در این زمینه توضیح می‌دهد: پایگاه استنادی جهان اسلام که تولید علم و مقالات دانشمندان جهان اسلام را مورد بررسی قرار می‌دهد، امسال هم مانند چند سال گذشته یک فهرست از 10 دانشمند برتر در جهان اسلام را به ویژه از میان دانشمندان ایرانی انتخاب کرده است.

وی می‌افزاید: این روند بسیار خوبی است، زیرا هم تولید علم با مراکز و کشورهای دیگر در منطقه مقایسه می‌شود و هم در میان دانشمندان ایرانی از افرادی که در تولید علم سهم بیشتری داشتند تقدیر می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه تعداد مقالات و کتاب‌هایی را که منتشر کرده‌، طی سی و چند سال گذشته به هزار و شش اثر رسیده و از مرز هزار تالیف علمی گذشته است، گفت: این دستاورد نیز ممکن است از جمله ملاک‌های انتخاب پایگاههای استنادی به شمار ‌رود.

عزیزی با اشاره به تلاش برای کاربردی کردن تحقیقات علمی در کشور می‌گوید: اکنون تولید علم در ایران به قدری سریع پیش می‌رود که از رتبه 50 یا 60 به جایگاه 17 در بعضی از پایگاهها و حدود 18 یا 19 در برخی دیگر رسیده‌ایم.

وی تأکید می‌کند: قطعاً آنچه مورد انتظار محققان و سیاستگذاران علم است فقط تولید و انتشار مقاله نیست بلکه مقالات بایستی کاربردی و نتیجه بخش بوده و نتایجی را نیز در پی داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام فعالیت‌های گسترده تحقیقاتی در پژوهشکده علوم غدد درون ریز را در تولید علم و کسب این عنوان موثر دانسته و به حضور  مهدی هدایتی و ناصر ولایی از دیگر اعضای هیئت علمی پژوهشکده و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه های چهارم و دهم این فهرست اشاره می‌کند.

بر اساس این گزارش، این رده بندی در سایت این پایگاه به نشانی www.isc.gov.ir  قابل دسترسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha