سلامت نیوز : ایرج محبی امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: روزانه بیش از 2 هزار تماس با مراکز اورژانس 115 در آذربایجان‌غربی برقرار می‌شود، که نزدیک به 200 مورد از این تماس‌ها منجر به اعزام آمبولانس شده و دیگر تماس‌ها یا جنبه مشاوره دارد و یا از تماس‌های غیرمرتبط و مزاحم است.

وی افزود: بیش از نیمی از تماس‌های صورت گرفته از کل تماس‌های دریافتی از سوی مراکز فوریت‌های پزشکی را مزاحمان تلفنی به خود اختصاص می‌دهند که میانگین سنی این مزاحمان 10 تا 20 سال تخمین زده می‌شود.

محبی با بیان اینکه نزدیک به 10 درصد از تماس‌های تلفنی اورژانس 115 را مالکان اپراتور دوم تشکیل می‌دهند، گفت: در این زمینه شرکت ایرانسل کمکی مبنی بر قطع یا اخطاریه به این متخلفان انجام نمی‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: تلفن‌های عمومی، یکی دیگر از ابزارهای ایجاد مزاحمت با مرکز فوریت‌های پزشکی است، زیرا این تلفن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون پرداخت هزینه یا واردکردن کارت تلفن با فشار دگمه، می‌توان با مرکز پیام اورژانس 115 تماس برقرار کند.

وی با بیان اینکه ایجاد مزاحمت برای دستگاه‌های خدمات‌رسان و حساس همچون سامانه اورژانس 115 می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی را در بر داشته باشند، ادامه داد: اوج تماس‌های مردم با مرکز فوریت‌های پزشکی ساعت 12 تا 14 ظهر، 17 تا 19 و 20 تا 24 است که البته تعداد مزاحمان در این ساعات نیز بیشتر از هر ساعت دیگری افزایش می‌یابد، با این حال باید به خاطر سپرد تماس با 115، به صورت حتمی به معنای اعزام آمبولانس بر بالین بیمار نیست و در بسیاری از موارد، راهنمایی کارشناسان و پزشکان واحد پیام، می‌تواند پاسخگوی سؤالات و مشکلات تماس‌گیرندگان باشد.

محبی تأکید کرد: اگر بخواهیم نگاهی نیز به فراوانی مشکلات بیماری رخ داده که منجر به تماس با اورژانس استان نیز می‌شود نیز داشته باشیم، باید گفت بیشترین تماس‌های گرفته شده با اورژانس 115 در سال 91 به ترتیب مربوط به بیماری‌های قلبی فشارخون، اعصاب و بیماری‌های تنفسی است که در این بین کودکان، جوانان و افراد مسن به ترتیب 12، 19 و 68 درصد از بیماران را تشکیل داده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با وجود فراوانی تماس با اورژانس استان، میانگین زمانی حضور آمبولانس بر بالین بیمار در استان در سال 91 در شهرها پنج دقیقه و چهار ثانیه و در جاده‌ها 10 دقیقه و 22 ثانیه است و این در حالی است که زمان استاندارد برای حضور آمبولانس 115 بر بالین بیمار در شهرها هشت دقیقه و در جاده‌ها 15 دقیقه تعریف شده است.

محبی ادامه داد: چگونگی ارائه آدرس صحیح، مشکلات ترافیکی مسیر و همکاری رانندگان در بازکردن مسیر تردد آمبولانس‌ها از جمله عواملی است که می‌تواند در شاخص زمانی فوق تأثیر مستقیم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعداد 62 پایگاه فعال در آذربایجان‌غربی، آماده ارائه خدمات هستند که از این تعداد 28 پایگاه شهری و 34 پایگاه جاده‌ای و هم‌ اینک تعداد 102 دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس‌آمبولانس با ظرفیت پذیرش 10 تخت بستری و یک تخت ویژه برای هر اتوبوس آمبولانس، در این پایگاه‌ها، در حال ارائه خدمات هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha