سلامت نیوز : مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بهتر است مصرف‌ کنندگان، مکمل‌های غذایی را تنها از داروخانه‌ها تهیه کنند چرا که این مراکز پروانه کسب دارند و صنف خاص هستند و اگر مشکلی ایجاد شود می‌توان با مراجعه به صنف مربوط، مشکل را پی‌گیری کرد.

دکتر حسین برزگر در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان این‌ که مکمل‌های رژیم غذایی حاوی مواد مغذی هستند که فقدان یا کمبود مواد غذایی را تکمیل کرده و موجب ارتقاء عملکرد یا پیشگیری از اختلالات دستگاه‌های بدن می‌شود، اظهار کرد:‌ نمی‌توان ادعا کرد که مکمل‌های غذایی از بیماری پیشگیری یا آن را درمان می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که مکمل‌های غذایی از عطاری‌ها یا دست‌فروشان تهیه شوند و پس از استفاده، مشکلی برای مصرف‌کننده به وجود آید، هیچ راهی برای پی‌گیری وجود ندارد و این اماکن پاسخگو نیستند.

برزگر افزود: این محصولات در صورتی که در داخل کشور تولید شده باشند باید از وزارت بهداشت مجوز دریافت کنند و در صورتی که از خارج وارد کشور شوند باید شرایط و ضوابط مربوط به گمرک را گذارنده باشند و پس از آن از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده باشند.

مدیر نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: باید در برچسب این مکمل‌ها تاریخ مصرف، شرکت تولید کننده، کشور تولید کننده، شماره پروانه، میزان مصرف، روش مصرف، سری ساخت و موارد دیگر قید شده باشد.

وی گفت: این مواد، بازار مصرف وسیعی دارند و ممکن است تهیه آن‌ها با قاچاق همراه شود که در صورت قاچاق بودن نمی‌توان به سلامت این مواد اطمینان داشت.

برزگر عنوان کرد: همچنین افراد غیرمتخصص، شرایط درست نگهداری از مکمل‌ها را نمی‌دانند و ممکن است این مواد، فاسد شده و قابل مصرف نباشند.

وی اظهار کرد: تاکنون در تهیه مکمل‌ها با کمبود مواجه نشده‌ایم و با این‌ که قیمت این اقلام افزایش یافته ولی این افزایش در حد چشمگیری نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha