سلامت نیوز : در شرایطی که ادامه فعالیت برخی از داروخانه‌های کشور به دلیل مشکلات اقتصادی همچون عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر با مشکل مواجه شده است، برخی شرکت‌های پخش دارو اقدام به «توزیع دارو در قالب سبدهای دارویی» ( فروش اجباری چند دارو و مکمل در کنار هم، فروش ویژه، جایزه و ...) و همچنین اختصاص سهمیه‌های دارویی برای داروخانه‌هایی که خرید بالا دارند، کرده‌اند، اقدامی که به گفته رییس انجمن داروسازان تهران، تخطی از قانون و تخلف است.

دکتر جلیل سعیدلو، رییس انجمن داروسازان تهران، در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره گفت: منوط کردن فروش داروهای کمیاب و ضروری به خرید داروهای دیگر از نظر قانونی ممنوع است. همان‌گونه که داروخانه‌ها همان چیزی را که مورد نیاز بیمار است به وی تحویل می‌دهند، درباره شرکت‌های توزیعی نیز باید همین روال وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: البته در برخی موارد مشکلات اقتصادی هم باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود و برخی شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند در کنار داروهای مورد نیاز و درخواست داروخانه، چند قلم دارویی دیگر هم عرضه کنند که البته بسته به نوع داروخانه و نوع دارو ممکن است این تعامل صورت پذیرد، اما اصل این اقدام مورد غیر قانونی است و نباید اجباری در این خصوص وجود داشته باشد.

سعیدلو با بیان اینکه هرچند این تخلف فراگیر نیست و آمار بالایی ندارد، اما گاها همکاران داروساز ما از رویه‌ای که برخی شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند گلایه می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های وارد کننده، توزیعی و داروخانه‌ها به واسطه افزایش قیمت‌ها و بویژه مشکلات وارد کننده‌ها در تامین منابع مالی و گشایش اعتبار در بانک با بحران نقدینگی روبرو شده‌اند. شرکت‌ها پیش از این با 10 درصد مبلغ دارو می‌توانستند گشایش اعتبار کنند، اما اکنون باید با 120 درصد مبلغ داروی خود در بانک گشایش اعتبار و سپرده‌گذاری کنند.

بالغ بر 95 درصد مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها بیمه هستند

وی اضافه کرد: معضل بزرگ ما در داروخانه‌ها این است که از یک‌ سو شرکت‌ها فشار زیادی وارد می‌کنند تا هر چه زودتر مبالغ فاکتورهایشان را از داروخانه‌ها بگیرند و از سوی دیگر بالغ بر 95 درصد مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها بیمه هستند و بیمه‌ها هم همواره تاخیر پرداخت‌های چند ماهه دارند.

وضع سیاست‌های حمایتی از داروسازان

سعیدلو با بیان اینکه داروخانه‌ها صرفا وقتشان صرف حل مشکلات مالی می‌شود، گفت: انتظار است در این وضع سیاست‌های حمایتی برای داروخانه‌ها در نظر گرفته شود. شاید داروخانه‌ها واحدهای کوچکی باشند اما تاثیر زیادی بر سلامت افراد جامعه دارند. متاسفانه مشکلات مالی اجازه نمی‌دهد داروخانه‌ها به نحو احسن خدمات ارائه دهند و رضایت مردم را تامین کنند.

نگران هستیم پرداخت معوقات داروخانه‌ها از سوی بیمه بیش از هشت ماه طول بکشد

رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه تامین اجتماعی بدهی مهر و آبان ماه داروخانه‌ها را پرداخت کرده است، اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که احتمال دارد معوقه آذر ماه را هم پرداخت کنند. نگران هستیم سال آینده تا تخصیص اعتبار و روی غلطک افتادن امور، پرداخت باقی مانده بدهی داروخانه‌ها تا 8-7 ماه هم طول بکشد.

وی افزود: داروخانه‌ها به سمت استیصال مالی سوق پیدا کرده‌اند. بعضا مشاهده می‌شود که دارو وجود دارد اما داروخانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی، قادر به تامین آن نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha