دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 68888

سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به مناسبت «روز جهانی مراقبت از گوش» اعلام کرد: بیش از 360 میلیون نفر در سراسر دنیا به مشکلات شنوایی مبتلا هستند در حالی که بسیاری از این موارد قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از آنجا که سن جمعیت جهان رو به افزایش است، تعداد افرادی که دارای مشکل شنوایی هستند هر روز افزایش می‌یابند. همچنین آمار نشان می دهد که از هر سه نفر در گروه سنی 65 سال، یک نفر دچار مشکل شنوایی است.

کارشناسان این سازمان می گویند: هرچند کاهش شنوایی بر اثر افزایش سن را اغلب می‌توان با استفاده از دستگاه‌های شنوایی کمکی جبران کرد اما این وسائل برای تمام افرادی که به آنها نیاز دارند قابل دسترسی نیستند. تولید فعلی سمعک کمتر از 10 درصد نیاز جهانی را تامین می‌کند. در کشورهای در حال توسعه از هر 40 نفر نیازمند به سمعک تنها یک نفر دارای سمعک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، عفونت‌های گوش نیز منجر به از دست دادن شنوایی می‌شوند. از سوی دیگر 32 میلیون نفر از کودکان زیر 15 سال نیز از مشکل شنوایی رنج می‌برند. عفونت‌های گوش یکی از عمده دلایل ناتوانی در شنوایی خصوصا در کشورهایی با درآمد کم و متوسط از جمله آسیای جنوبی، آسیا و اقیانوسیه و صحرای آفریقا هستند.

بیماری‌های عفونی از قبیل سرخک، سرخچه، اوریون و مننژیت نیز می‌توانند موجب از دست دادن شنوایی شوند. بیشتر این بیماری‌ها از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. از دیگر دلایل متداول از دست دادن شنوایی، قرار گرفتن در معرض صدای خیلی بلند، وارد شدن آسیب به گوش و مغز، افزایش سن، مشکلات ژنتیکی، مشکلاتی که در طول بارداری و زایمان رخ می‌دهد و همین‌طور استفاده از داروهایی که به شنوایی آسیب می‌رساند، است.

نیمی از این موارد به آسانی قابل پیشگیری هستند و بسیاری از آنها می‌توانند با تشخیص درست و درمان مناسب مثل کاشت دستگاه‌های شنوایی در درون گوش از طریق جراحی درمان گردند. افراد مبتلا به کاهش شنوایی می‌توانند از آموزش زبان اشاره و حمایت اجتماعی نیز بهره مند شود.

این کارشناسان می گویند: با یک برنامه‌ریزی مناسب مثل واکسیناسیون کودکان در مقابل بیماری‌های سرخک، سرخچه، مننژیت و اوریون، درمان سیفیلیس در زنان حامله و مدیریت و ارزیابی "کاهش شنوایی" در نوزادان می‌توان از کاهش شنوایی در بسیاری افراد جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha