دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 68891

متاسفانه اکنون اخلاق پزشکی در کشور ما نادیده گرفته شده است و روابط بیمار با پزشکان به یک رابطه مالی تبدیل شده است.

جامعه پزشکی از اخلاق پزشکی غافل هستند
سلامت نیوز : رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: «متاسفانه در علم پزشکی فقط به بیمار و بیماری نگاه می‌کنیم و از مسائل دیگر غافل شده‌ایم به عنوان در حد کافی در مورد اخلاق پزشکی آموزش ندادیم.»

دکتر مرندی در گفت‌و‌گو با سینانیوز گفت: «اخلاق پزشکی نباید فقط به بیمار و درمان بپردازد بلکه اصل سلامت باید در مورد پیشگیری و عدالت در سلامت یعنی سلامت معنوی و سلامت روان باشد. باید بیشتر به پیشگیری از بروز بیماری در افراد توجه شود.»

به حد کافی در مورد اخلاق پزشکی آموزش ندادیم

وی افزود: «من و گروه پزشکی به این ابعاد نرسیدیم و غافل شدیم. ما به حد کافی در مورد اخلاق پزشکی آموزش ندادیم و نمی‌دانیم چگونه است. مهم‌تر از آن باید الگو‌های خوبی داشته باشیم. باید عامل مهمی برای رعایت موازین اخلاق پزشکی باشیم.»

دکتر مرندی اظهار داشت: «ما باید به دانشجو به عنوان صاحبان سلامت آموزش‌های کلیدی و مهم دراین زمینه بدهیم. نباید آموزش اخلاق پزشکی همانند دروس عمومی خسته کننده باشد چرا که این موضوع پیش از این در دانشگاه‌های ما راه گشا نبوده است.»

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: «در حال حاضر متاسفانه در علم پزشکی درمان محور هستیم تا سلامت محور. نباید فقط به بیمار و بیماری نگاه کنیم چرا که ما پزشکان در مقابل سلامت ۷۵ میلیون ایرانی مسئولیت داریم بنابراین همه ابعاد سلامت را ببینیم.»

برای دانشجویان پزشکی الگو باشیم

وی افزود: «برای اینکه آموزش‌ها در این زمینه تاثیر گذار باشند باید معلمین و اساتید این رشته خود به شدت به اخلاق و موازین اخلاق پزشکی عمل کنند تا الگویی مناسب برای دانشجویان خود باشند.»

دکتر مرندی گفت: «متاسفانه اکنون اخلاق پزشکی در کشور ما نادیده گرفته شده است و روابط بیمار با پزشکان به یک رابطه مالی تبدیل شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha