رییس انجمن رادیولوژی ایران گفت در حال حاضر تجهیزات تصویربرداری پزشكی ایران در سطح بالایی قرار دارد ولی متاسفانه بیشتر این تجهیزات در تهران متمركز شده‌اند.

دكتر "عبدالرسول صداقت" در حاشیه برپایی نخستین سمینار انفورماتیك تصویربرداری رادیولوژی ایران در گفت‌وگو با ایرنا گفت باید زمینه‌های لازم برای استفاده همه مردم از دستگاه‌های جدید و تجهیزات تصویربرداری پزشكی فراهم شود.

وی گفت توصیه ما به وزارت بهداشت این است كه با قرار دادن این گونه تجهیزات پیشرفته در سایر استانها و شهرستانها در مسیر تمركز زدایی خدمات پزشكی در تهران اقدام شود.

دكتر صداقت با بیان اینكه رشته رادیولوژی ایران در بین كشورهای خاورمیانه بی‌رقیب است و از بهترین جایگاه برخوردار است افزود هم‌اكنون بیش از ‪ ۹۰‬درصد تجهیزات جدید تشخیصی رشته رادیولوژی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت با پیشرفت‌هایی كه در رشته رادیولوژی ایجاد شده این رشته صرفا مختص به تصویربرداری و تشخیص آن تصاویر نیست بلكه در ایران نیز همگام با سایر نقاط دنیا رشته‌های جدید رادیولوژی مداخله‌ای راه‌اندازی شده است.

دكتر صداقت اضافه كرد در این رشته بسیاری از اعمال جراحی بدون نیاز به مقدمات روزمره جراحی برای بیماران انجام می‌شود از جمله اینكه می‌توان به نمونه‌برداری از تومورها، آبسه‌ها و كیست‌ها، تخلیه آبسه‌ها و كیست ها، تزریق مواد استحكامی به داخل مهره‌های پشت و كمر كه دچار تومور تخریبی شده‌اند اشاره كرد.

رییس انجمن رادیولوژی ایران گفت یكی از تجهیزات پیشرفته این رشته سیستم تصویربرداری ‪ PACS(‬پكس) است كه در این سیستم تصاویر رادیولوژی را می‌توان آرشیو كرد و ارسال آنها به هر نقطه‌ای از دنیا امكان‌پذیر می‌شود.

وی با بیان اینكه برای استفاده از این سیستم جدید باید دستگاهی داشته باشیم كه خروجی تصویر آن دیجیتال باشد افزود در حال حاضر بیشتر دستگاه‌های تصویربرداری دنیا خروجی دیجیتال دارند و برای دستگاه‌های رادیولوژی قدیمی كه فاقد این سیستم هستند دستگاه‌هایی به نام ‪ CR‬تولید شده است.

دكتر صداقت افزود با استفاده از دستگاه‌های ‪ CR‬امكان تبدیل تصاویر رادیولوژی به تصاویر نوع دیجیتال فراهم می‌شود. در حال حاضر تعداد محدودی از این سیستم‌های پیشرفته تصویربرداری در بیمارستانهای كشور مشغول به كار هستند.

وی با اشاره به هزینه سنگین این نوع تجهیزات گفت استفاده عمومی از این سیستم‌های پیشرفته تصویربرداری مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین است كه با تعرفه‌های موجود امكان پذیر نیست.

به گفته رییس انجمن رادیولوژی ایران همكاری و پوشش بیمه‌ای سازمانهای بیمه‌گر و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی در ایجاد زمینه برای استفاده فراگیر از این تجهیزات موثر است.

نخستین سمینار انفورماتیك تصویربرداری توسط انجمن رادیولوژی ایران پانزدهم و شانزدهم شهریورماه در بیمارستان هاشمی نژاد تهران برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha