سلامت نیوز : عباسعلی ناصحی  در گفت‌و گو با پانا، اظهار کرد: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در  دو سال گذشته حدود 24 درصد افراد در سراسر کشور دچار اختلالات روانی هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر بیماران روانی که از خدمات درمانی روانپزشکی بهره مند می شوند، افرادی نیز مشاوره‌های تربیتی، خانوادگی و ازدواج دریافت می‌کنند که حدود یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.
 
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تصریح کرد: اکثریت خدمات روانپزشکی به بیماران در بخش های خصوصی ارائه می شود و سهم مراکز دولتی تنها حدود یک سوم است.
 
ناصحی در خصوص بستری بیماران روانپزشکی نیز گفت: تخت‌های بستری عمدتاً دولتی است و تقریباً 50 درصد از بستری‌ها در بخش خصوصی و 50 درصد در بخش دولتی انجام شده است.
 
وی تأکید کرد: خدمات پس از ترخیص برای بیماران روانپزشکی باید افزایش یابد و در حال حاضر این خدمات در کشور بسیار کم است و اگر سیستم توانبخشی قوی ایجاد و خدمات سرپایی به موقع ارائه شوند، میزان بستری‌ها نیز کاهش می‌یابد.
 
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: هزینه بستری که از جیب مردم پرداخت شده است در یک نوبت بستری 203 هزار تومان برآورد شده که 82 درصد آن هزینه پزشکی و 18 درصد هزینه غیرپزشکی بوده است.
 
ناصحی در مورد پوشش بیمه‌ای بیماران روانپزشکی گفت: پوشش بیمه این بیماران کمتر از گروه‌های دیگر است و از میان بیمه‌شدگان 45 درصد از بیماران توانسته‌اند به صورت کامل از خدمات سرپایی به صورت بیمه بهره‌مند شوند و دو سوم آنها به بخش خصوصی مراجعه کردند که بیمه‌ نداشتند. 
 
وی ادامه داد: 40 درصد از بیماران روانپزشکی در خدمات بستری از بیمه استفاده کردند و در حوزه روان‌درمانی و مشاوره خدمات بیمه ناچیز بوده است که همین امر و مشکل در پرداخت هزینه ها از عوامل عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی است.
 
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود:گروهی تحت هیچ گونه بیمه‌ای نیستند و بیمه‌ها خدمات مشاوره‌ای، روان‌درمانی و توانبخشی را بیمه نمی‌کنند. همچنین داروهای جدید روانپزشکی و توانبخشی بیمه نیستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha