سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 68912

نگاهی به قفسه‌های برخی داروخانه‌ها نشان می‌دهد با وجود محدودیتی كه وزارت بهداشت برای عرضه الكل قائل شده است، الكلی كه با نام دروغین طبی در زیر پله‌ها و خانه‌ها تولید می‌شود در مغازه‌های عطاری و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

الكل خوراكی در قفسه داروخانه‌ها!
سلامت نیوز : «اعتیاد به الكل» هشداری است كه در ماه‌های گذشته پی‌درپی از زبان مسئولان شنیده شده است. به نظر می‌رسد زنگ خطر اعتیاد جوانان به الكل به صدا در آمده است و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باید در این باره اقدامی جدی انجام دهند. همین چند روز پیش بود كه سردار احمدی‌مقدم فرمانده ناجا از وجود 200 هزار الكلی در كشور خبر داد.آماری كه همه صاحبنظران معتقدند زیبنده كشوری اسلامی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با اینكه وزارت بهداشتی‌ها از وعده تشكیل كمیته ملی مبارزه با مشروبات الكلی به عنوان گامی بلند نام می‌برند، هنوز جوانان ایرانی زیر آسمان همین شهر، الكل را در ازای اسكناس‌های رنگی از توزیع كنندگان می‌خرند و مصرف می‌كنند. نگاهی به قفسه‌های برخی داروخانه‌ها نشان می‌دهد با وجود محدودیتی كه وزارت بهداشت برای عرضه الكل قائل شده است، الكلی كه با نام دروغین طبی در زیر پله‌ها و خانه‌ها تولید می‌شود در مغازه‌های عطاری و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این خبر را عباسعلی ناصحی، مدیركل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت اعلام كرده است.

به گفته او «برخی از الكل‌های زیرپله‌ای تحت عنوان الكل طبی توسط مغازه‌ها و حتی داروخانه‌ها فروخته می‌شوند كه حتی قابلیت شرب دارند و می‌توانند باعث ایجاد عوارض در افراد مصرف‌كننده شوند. درخواست ما از نیروی انتظامی این است كه با شدت بیشتری با این مسئله برخورد كند.»


كشف سالانه 20 میلیون لیتر نوشیدنی الكلی به‌وسیله پلیس

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی نیروی انتظامی سالانه 20 میلیون لیتر نوشیدنی الكلی به وسیله پلیس در كشور كشف می‌شود اما سردار«اسماعیل احمدی‌مقدم» فرماندهی نیروی انتظامی معتقد است كه این فقط 25 درصد از مشروبات الكلی است كه به كشور قاچاق می‌شود. مسئولان وزارت بهداشت به عنوان متولیان سلامت جامعه از دو سال پیش برنامه‌هایی را برای مبارزه با الكلیسم در دستور كار خود قرار دادند. سرانجام تابستان امسال از وزارت بهداشت خبر رسید برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل، قرار است كمیته ملی مبارزه با مشروبات الكلی با دبیری وزارت كشور و همكاری وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های مرتبط شكل گیرد.

كمیته‌ای كه هنوز شكل نگرفته و جلسه‌ای تشكیل نداده است. كارشناسان می‌گویند برای جلوگیری از موج‌سوم اعتیاد در كشور با نام موج الكلیسم باید زودتر چاره‌اندیشی كرد. چرا كه نتایج یك تحقیق نشان می‌دهد میانگین سن مصرف الكل در كشور به 20 سال رسیده است. آمارهای غیررسمی اما این رقم را تا 17 سال نیز كاهش داده‌اند. آنها هشدار می‌دهند افزایش 20‌درصدی مصرف این نوشیدنی‌های ممنوع سبب می‌شود تا در آینده‌ای نه چندان دور بر شمار بیماران كلیوی و كبدی كشور افزوده شود.

دوباره داستان شیشه تكرار می‌شود؟

به گفته حسین قرائتی ستوده، روان‌شناس ودرمانگر اعتیاد، «ایران امروز، در مرحله‌ای از موج الكلیسم قرار دارد كه 10 سال پیش نسبت به مصرف موادمحرك صنعتی نظیر شیشه و كراك قرار داشت.» او به تهران امروز می‌گوید: «اگر آن روزها هشدارهای داده شده برای پیشگیری از آلودگی جوانان به مصرف شیشه جدی گرفته می‌شد، امروز شاهد بالا رفتن آمار جرم و جنایت ناشی از مصرف این ماده نبودیم.» دكتر محمد علی زكریایی، جامعه شناس و پژوهشگر اعتیاد به تهران امروز می‌گوید: «در همه جوامع آسیب اجتماعی وجود دارد.

اما وقتی صدای كارشناسان برای هشدار دادن بلند می‌شود یعنی اعداد و ارقام بیش از آنچه در جامعه طبیعی است، آسیب‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.» او می‌گوید: «وقتی درباره الكلی‌ها هشدار داده شود یعنی اول خود افراد آسیب می‌بینند در مراحل بعدی نیز خانواده، جامعه و نظام اجتماعی در كشور در معرض آسیب است. شاید در یك نگاه مصرف الكل یك آسیب محسوب شود اما وقتی رابطه آن با طلاق، زنان بدسرپرست، متكدیان و مصرف‌كنندگان موادمخدر بررسی شود به آسیب‌های تازه‌ای می‌رسیم. از این منظر این موضوع بسیار حائز اهمیت است.»

سمن‌ها باید به میدان بیایند

دكتر زكریایی پرداختن به معلول را راه‌حل مشكل نمی‌داند: «سوال اساسی این است كه چه شرایطی پیش آمده تا شرایط طبیعی جامعه دستخوش چنین تغییرات منفی و آسیب‌هایی شود؟» او در پاسخ به پرسش خود می‌گوید: «بدون شك یكی از این علل شرایط اقتصادی است. مثلا افرادی می‌بینند شرایط اقتصادی به آنها فشار می‌آورد با خود می‌گویند مشروبات الكلی می‌فروشم و با سود آن مشكلاتم را حل می‌كنم. رابطه شرایط اقتصادی و افزایش جرم بدیهی است اما مشكلات اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند فردی را وادار به این كار كند. نمی‌توان نقش فرهنگ، جامعه و سیاست را در آن نادیده گرفت.» او تاكید می‌كند: «بسترهای اجتماعی باید آماده باشد تا یك آسیب اجتماعی شكل بگیرد. بنابراین برای آنكه از این آمادگی جلوگیری شود باید درباره الكلیسم گفت‌وگو كرد. در سطوح خرد، میانی و كلان؛‌ مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد و مردم باید در این باره گفت‌وگو كنند.»

او معتقد است: «باید در سیاستگذاری در باره الكل تغییر رویه داد. مثلا الكل و خطرات آن را در سریال‌ها و فیلم‌ها برای مردم تشریح كرد. در پاتوق‌ها و مكان‌هایی مانند فرهنگسراها مباحث صمیمانه درباره الكل برگزار كرد تا جوان‌ها پذیرای آن باشند. باید سازمان‌های مردم نهاد را به كار گرفت تا به میدان بیایند و با آموزش دادن به اعضای آنها حتی در آرایشگاه‌های زنانه هم برای هشدار دادن درباره مشروبات الكلی نفوذ كرد.»

فروش الكل خوراكی در داروخانه‌ها

مدیركل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت نسبت به تولید زیرپله‌ای الكل‌های طبی و عرضه آن هشدار داد و گفت: ممكن است الكل به صورت غیرقانونی در كارگاه‌های زیرپله‌ای و در برخی منازل تولید شود و تحت عنوان الكل طبی به مردم عرضه شود. این الكل‌ها می‌توانند بسیار خطرناك باشند و اگر در تولید آن دقت لازم نشود ممكن است به جای «اتانول»، «متانول» تولید شود.

احتمال مرگ‌آور بودن الكل خانگی

فرق بین اتانول و متانول اگرچه در یك حرف است اما دكتر ناصحی از آنهایی می‌گوید كه در طلب اتانول (الكل معمولی)، متانول خریده‌اند و مصرف این ماده حتی به مرگ آنها منجر شده است. او می‌گوید: «متانول» شكلی از الكل است كه بسیار خطرناك‌تر از الكل معمولی (اتانول) است. حتی مصرف مقادیر كم «متانول» می‌تواند به عوارض جسمی شدید مانند كوری و همچنین مرگ منجر شود. اخیرا نیز در یكی از استان‌های كشور در مراسمی از این الكل مصرف شده و به فوت چندین نفر و مسمومیت افراد زیادی منجر شده است. متانول از نظر ظاهری، رنگ و بو با الكل معمولی تفاوت عمده‌ای ندارد و غیرقابل تشخیص است.»

به گفته این مقام مسئول «ممكن است الكل به صورت غیرقانونی در كارگاه‌های زیرپله‌ای و در برخی منازل تولید شود و تحت عنوان الكل طبی به مردم عرضه شود. این الكل‌ها می‌توانند بسیار خطرناك باشند و اگر در تولید آن دقت لازم نشود ممكن است به جای «اتانول»، «متانول» تولید شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha