معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون از اخذ موافقت اصولی از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور برای راه‌اندازی «موسسه عالی آموزش طب انتقال خون» خبر داد و گفت: این موسسه با تربیت دانشجوی ارشد و دكتری و متخصصان طب انتقال خون سعی بر رفع نیاز كشور در این زمینه را دارد.

دكتر احمد قره‌باغیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینكه هم اكنون هیچ دانشگاه و دپارتمان آموزشی مسئولیت تربیت صاحب نظران و كارشناسان مرتبط با طب انتقال خون را در كشور به عهده ندارد، اظهار كرد: این در شرایطیست كه طی سه دهه گذشته در دنیا دپارتمانهای آموزشی، مسوول آموزش مستقیم علوم طب انتقال خون هستند.

وی با بیان اینكه در شرایط كنونی نیاز كشور به طب انتقال خون توسط فلوشیپ‌های هماتولوژی و انكولوژی رفع می‌شود؛ گفت: این در حالیست كه این افراد غالبا درگیر مسایل انكولوژی هستند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون كشور ادامه داد: سازمان انتقال خون در رشته هماتولوژی آزمایشگاه و بانك خون از سال 67، 60 دانشجو در مقطع فوق لیسانس پذیرفته و 39 نفر از آنان تا كنون فارغ التحصیل شده‌اند.

وی افزود: همزمان با سازمان انتقال خون دانشگاه تربیت مدرس و از سه سال پیش دانشگاههای علوم پزشكی تهران و ایران هم یكسال در میان به پذیرش دانشجو در این رشته پرداخته‌اند.

قره‌باغیان با بیان اینكه سازمان انتقال خون كشور با همكاری دانشگاه علوم پزشكی ایران مقطع phd را راه اندازی و در سال نخست سه نفر را در این مقطع پذیرش كرده است، گفت: در سال جاری هم سه نفر در مقطع دكتری پذیرش شده‌اند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون كشور در ادامه توضیح داد: نتایج تحقیقات كشوری حاكی است كه 90 درصد پزشكان و فارغ التحصیلان گروه پزشكی اطلاعاتی در زمینه طب انتقال خون ندارند از اینرو نیاز به وجود یك متولی آكادمیك برای تربیت دانشجو و متخصص احساس می‌شود.

ومی با بیان اینكه با ایجاد فلوشیب «طب انتقال خون» در موسسه آموزش عالی این سازمان متخصصان داخلی، جراحی، زنان، اطفال و پاتولوژی می‌توانند با گذراندن دوره دو ساله فلوشیپ طب انتقال خون را اخذ كنند، ‌گفت: هم اكنون نیاز كشور با همكاری دانشگاه‌ها برطرف شده است.

قره باغیان سازمان انتقال خون را متولی پژوهش در طب انتقال خون برشمرد و افزود: از زمان تاسیس تا كنون این سازمان رتبه برتر را به لحاظ پژوهش كسب كرده است.

وی به چاپ و انتشار 21 عنوان كتاب درباره طب انتقال خون توسط این سازمان اشاره كرد و افزود: مجله تخصصی طب انتقال خون در منطقه هم توسط این سازمان منتشر می‌شود از این رو این سازمان شایستگی‌های لازم را برای تربیت نیروی متخصص دارد.

قره باغیان در خاتمه یادآور شد: با موافقت وزارت بهداشت با راه اندازی رشته فلوی طب انتقال خون این موسسه نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha