یك كارشناس تغذیه با اشاره به تاثیر ویتامین C موجود در لیمو امانی یا لیمو ترش، تاكید كرد: مصرف این ماده غذایی به همراه غذا در پیشگیری از بروز فقر آهن نقش موثری دارد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تركیبات و اجزای تشكیل دهنده لیمو اظهار كرد: یك عدد لیمو ترش حاوی30 كیلو كالری انرژی، 5/10گرم كربوهیدرات، ‌7/0 گرم پروتئین، 2/0 گرم چربی، ‌5/0 گرم فیبر خوراكی،‌ 6/0میلی‌گرم آهن، ‌یك RE ویتامین A و 1/29میلی‌گرم ویتامین C است.

وی ادامه داد:‌ بیشترین ماده تشكیل دهنده موجود در لیمو، كربوهیدرات‌ها هستند كه نوع كربوهیدرات‌های آن از نوع فروكتوز می‌باشد، بنابراین برای بیماران دیابتی مشكلی ایجاد نمی‌كند و می‌توانند به راحتی از این ماده غذایی استفاده كنند.

وی با تاكید بر نقش آنتی اكسیدان و قابلیت جذب آهن در بدن توسط ویتامین C موجود در لیمو، گفت:‌ از آنجا كه لیموترش ماده غذایی غنی از ویتامین C است و این نوع ویتامین، بدن را در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌كند، بنابراین توصیه می‌شود این ماده غذایی به همراه هر نوع غذایی اعم از خورشت، ‌سالاد و غیره مصرف شود.

نقیایی تصریح كرد:‌ از آنجا كه از لیمو ترش، آبلیموهای صنعتی و دستی تهیه و مصرف می‌شود، باید متذكر شد كه آبلیموهای دستی در بطری‌های تیره یا در محل‌های تاریك از جمله كابینت و یخچال نگهداری شوند، چرا كه ویتامین C موجود در آن به نور و حرارت حساس بوده و از بین می‌روند.

وی تاكید كرد: در آبلیموهای صنعتی نیز باید به كد بهداشتی، ‌پروانه ساخت و مهر استاندارد كالا توجه شود و از مصرف آبلیموهای با مارك‌های غیر معتبر اجتناب شود.

این كارشناس تغذیه در پایان، مصرف روزانه لیمو ترش را به همه سنین توصیه كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha