وزارت بهداشت با کسری بی‌سابقه ۴۵۰۰ میلیارد تومانی رو‌به‌روست، نظارت‌های بهداشتی آبکی شده، اوضاع بیمارستان‌ها واویلاست و نگرانی از وضعیت سلامت مردم برای سال آینده واقعاً جدی است.

کسری بی‌سابقه ۴۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت/ نظارت‌های بهداشتی آبکی شده

سلامت نیوز : حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با فارس افزود: وضعیت بودجه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور واقعاً اسفناک است و مجلس واقعاً نگران وضعیت سلامت مردم است. مشکل اصلی این است که مسئولان دولت برای سلامت مردم ارزشی قائل نیستند و تصور می‌کنند، اختصاص بودجه برای سلامت مردم حیف و میل منابع است.

وی گفت: تصور مسئولان دولت این است که مسئولان وزارت بهداشت به خوبی منابع مالی را مدیریت نمی‌کنند و لزومی به اختصاص منابع مالی لازم برای سلامت مردم نیست که البته تفکری نادرست و خطرناک است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اینکه سرپرست وزارت بهداشت از افزایش 20درصدی اعتبارات این وزارتخانه سخن گفته است،برای من عجیب است، احتمالاً منظور او افزایش اعتبارات نسبت به بودجه اختصاص یافته به این وزارتخانه است نه اعتباری که در قانون بودجه تصویب شده است.

وی گفت: سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش سلامت در قانون بودجه تصویب شد ولی دولت حدود 55 درصد از ردیف سایر این اعتبارات را اختصاص نداد که حدود 4500 میلیارد تومان می‌شود. در واقع وزارت بهداشت اکنون با کسری بی سابقه 4500 میلیارد تومانی مواجه است و حدود یک سوم اعتبارات مصوب خود را دریافت نکرده است.

شهریای افزود: حاصل این بی‌تدبیری دولت، افزایش بی‌عدالتی و فشار مضاعف هزینه‌های سلامت بر دوش مردم است. به طوری که اکنون بیش از 70 درصد هزینه‌های سلامت را مردم از جیبشان پرداخت می‌کنند و عده زیادی از مردم به خاطر نداشتن پول برای درمان فقیر می‌شوند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت مردم بسیار نگران کننده است، نظارتهای وزارت بهداشت بر امور بهداشتی مانند بهداشت محیط، نظارت بر سلامت موادغذایی، آرایشی، مدیریت بیماریهای واگیر و غیر واگیر آبکی و بسیار کمرنگ شده است. وضعیت بیمارستانها هم که واویلاست و اکثر بیمارستانها توان اداره خود و ارائه خدمات مناسب به مردم را ندارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: ما از وضعیت سلامت مردم بسیار نگران هستیم و به مسئولان دولت هشدار می‌دهیم که هر چه زودتر برای جلوگیری از افزایش مخاطرات سلامت برای مردم و افزایش مرگ و میر در کشور به قانون عمل کنند و وظایفی را که قانون برایشان تعیین کرده انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha