سلامت نیوز : علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با فارس در مورد راه‌اندازی دستگاه پت اسکن افزود:‌ این دستگاه در کشف بیماری‌های سرطانی و تومورهای سرطانی استفاده می‌شود و به تشخیص زودرس این بیماری، درمان به موقع و نجات جان بیماران سرطانی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این دستگاه از دو بخش تشکیل شده است بخشی از آن دستگاه اتمی است که رادیو دارو درست می‌کند که این رادیودارو به رگ بیمار سرطانی و افراد مشکوک به سرطان تزریق می‌شود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری تصریح کرد: در نتیجه ماده‌ای که از تزریق رادیودارو تولید می‌شود در اکثریت موارد ماده گلوکز است که با فلوئور ترکیب می‌شود.

ولایتی افزود: با ترکیب به دست آمده اشعه رادیو اکتیو تولید و ساطع می‌شود و به دلیل اینکه گلوکز بیش از هر ماده‌ دیگری به سرعت وارد سلول می‌شود و عمل سوخت و ساز را آغاز می‌کند فلور رادیواکتیو را حمل خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در نتیجه رادیو اکتیو حمل شده در سلول بیمار سرطانی باقی می‌ماند و پس از گذشت یک ساعت از زمان تزریق، با انجام رادیو گرافی سی‌تی‌اسکن انجام  و پس از آن مشاهده می‌شود که آیا سلول‌های سرطانی وجود دارند یا خیر.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری افزود: پس از این مرحله نقشه درمانی بیمار ترسیم می‌شود و این در حالی است که وجود چنین دستگاه‌هایی نیاز تمام جوامع است و بیماران سرطانی تاکنون در کشور برای انجام این عمل به کشورهای ترکیه و دبی سفر می‌کردند.

ولایتی تصریح کرد: نصب این دستگاه برای اولین بار در کشور و در بیمارستان مسیح دانشوری با کمک خیرین سلامت، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: البته نصب این دستگاه که فردا طی مراسمی انجام می‌گیرد آزمایشی است و آماده پذیرش نخواهد بود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: زمانی طول می‌کشد تا این دستگاه آماده استفاده شود. به نظر می‌رسد اوایل سال آینده و اواسط فصل بهار تمام بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ها از شهرهای مختلف برای درمان به تهران بیایند.

ولایتی در مورد هزینه صرف شده برای خرید این دستگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در حال حاضر بیماران سرطانی که می‌خواهند از دستگاه پت‌اسکن استفاده کنند از طریق وجود شرکت‌های واسطه‌ای که در کشور وجود دارد 14 میلیون تومان هزینه می‌کنند تا از طریق این شرکت‌ها به دبی بروند.

وی افزود: بنابراین با نصب این دستگاه هزینه‌های بیماران بسیار کاهش می‌یابد و قادر خواهیم بود مراکز درمانی و دانشگاه‌های پزشکی که فاصله چندانی با بیمارستان مسیح دانشوری ندارند از این ماده تولید شده استفاده کنند.

ولایتی گفت: در آینده‌ای نزدیک با ارتقای سیستم شبکه‌ای بهداشت و درمان می‌توانیم خدمات بهتری در این راستا در سراسر کشور به بیماران ارائه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha