سلامت نیوز : معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی هشدار داد: حوادث ناشی از سیستم پکیج منحصر به زمستان نیست و ما در فصل گرما و تابستان هم حوادثی را بر اثر استنشاق گاز co2 داریم که این حوادث بر اثر استفاده از پکیج در آپارتمانهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس محمود قدیری معاون پیشگیری حفاظت در مقابل حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در رابطه با آثار سوء پکیج‌ها در منازل گفت: در ساختمان سازی‌های نوین متاسفانه انبوه سازان برای سود بیشتر و به استفاده بیش از حد از پکیج‌ها روی آورده‌اند این در حالی است که سطح ایمنی در سیستم حرارت مرکزی بسیار بیشتر است ضمن این که آسیب‌هایی که استفاده از پکیج بر سلامت افراد در درازمدت دارد را در سیستم حرارت مرکزی نمی‌بینیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه پکیج در ساختمانها نصب شود لوله کشی‌های زیادی انجام می شود و احتمال اینکه لوله نشتی یا خرابی داشته باشد زیاد است به همین دلیل ضریب خطر افزایش می یابد. ضمن اینکه دراستفاده از پکیج امکان پس زدن دود از دودکش به فضای محیط زندگی به دلیل وزش باد با سرعت زیاد بویژه در پکیج هایی با محفظه باز موجب به وجود آمدن پدیده مرگ خاموش و یا خفگی می‌شود.

به گفته معاون سازمان آتش نشانی، ایجاد آلودگی صوتی در منزل از قبیل لرزش و نویز که به دلیل وجود تجهیزات دوار مثل پمپ و فن می باشد، نقص در شیر سیت گاز مشعل که باعث انفجار تجهیز یا به وجود آمدن پدیده مرگ خاموش می شود از دیگر معایب پکیج‌هاست و موجب شده سازمان آتش نشانی طی سالهای اخیر هر سال با حوادث زیادی در این زمینه روبرو شود.

قدیری ادامه داد: متاسفانه افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند بدون اطلاع از مصارف سوء پکیج و تولید گازco2 و مونوکسید کربن در اثر استفاده پکیج در منازل، برای گرمتر شدن منازل خود تمامی منافذ ورودی هوا به درون ساختمان را می‌بندند که با این کار راه ورود هوا به داخل منزل کاملا مسدود می‌شود.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است در منازلی که از پکیج استفاده می‌شود حتما یک منفذ برای ورود هوای آزاد وجود داشته باشد.

معاون سازمان آتش نشانی افزود: نکته جالب توجه این است که حوادث ناشی از سیستم پکیج منحصر به زمستان نیست و ما در فصل گرما و تابستان هم حوادثی را بر اثر استنشاق گاز co2 داریم که این حوادث بر اثر استفاده از پکیج در آپارتمانهاست.

وی توصیه کرد: مردم تا می‌توانند از سیستم‌های متمرکز و حرارت مرکزی استفاده کنند و از طرفی از تولیدکنندگان تقاضا می‌کنیم در تولیدات خود از تکنولوژی‌هایی استفاده کنند که خطرات کمتری برای مردم داشته باشد.

قدیری در ادامه گفت: در ساختمانهایی که پکیج استفاده می‌شود حتما دارای تهویه و دودکش مناسب باشند.

وی گفت: در ساختمانهای زیر 60 متر نباید پکیج در داخل فضای بسته نصب شود چون در صورت نشتی باعث انفجار می‌شود و برای ساختمان‌های زیر 60 متر باید پکیج در محیط بالکن و یا در فضای خارج از اتاق نصب شود تا خطرات ناشی از این وسیله کمتر شود.

وی همچنین در رابطه با نصب این وسیله گرمایشی گفت: سیستم حرارت مرکزی بهتر از پکیج است زیرا موتورخانه منفک از واحدهای مسکونی است و خطرات جانی کمتری را در پی دارد و منجر به مرگ خاموش افراد نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha