سلامت نیوز :  طبق گزارش سالانه هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر برای 2012، که امروز در لندن معرفی شد، بر اساس آمار پذیرش های اورژانس و تماس ها با مراکز مسمومیت، مواد روانگردان جدید، معروف به "مواد مخدر قانونی" و "مواد طراحی شده"، تهدید فزاینده ای برای سلامت عمومی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ؛ این مواد روانگردان جدید به راحتی از طریق اینترنت در دسترس هستند و تعداد این مواد در بازار به صدها می رسد و به طور دائم رو به ازدیاد است. هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر کشورها را ملزم می سازد تا با اقدامی هماهنگ از تولید، قاچاق و سوء مصرف این گونه مواد پیشگیری کنند که تهدیدی برای سلامت عمومی به شمار می روند. ریموند یانز، رئیس این هیئت، می گوید: "در سال های اخیر، میل زیاد و غیر مترقبه ای به سوء مصرف مواد روانگردان جدید به وجود آمده است. تنها در اروپا هر هفته یک ماده جدید به وجود می آید. پیش از این، بین سال های 2000 تا 2005 به طور میانگین هر سال 5 هشدار از مواد جدید اعلام می شد. هم اکنون دولت های باید جهت پیشگیری و پرداختن به سوء مصرف موادی که به "مواد مخدر قانونی" شهرت دارند و تهدیدی برای سلامت عمومی هستند، اقدامی واضح و روشن را در پیش گیرند."

سوء مصرف داروهای تجویزی: تهدیدی جدی برای سلامت و جامعه در بسیاری از کشورها

بر اساس گزارش هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر، گسترش سوء مصرف داروهای تجویزی در تمام مناطق جهان ادامه دارد و در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، و به صورت چالشی جدی برای سلامت و جامعه درآمده است. ریموند یانز، رئیس این هیئت، می گوید: "نگرانی ویژه برای افزایش تغییر نیافته میزان بالای مصرف و سوء مصرف داروهائی وجود دارد که برای درمان بیش فعالی در برخی کشورها استفاده   می شود."

سوء مصرف داروهای تجویزی با تزریق، که منجر به افزایش خطر ابتلا به اچ آی وی، هپاتیت B و C می شود، در بسیاری از کشورها، به خصوص آسیای جنوبی، آشکار است. یانز هشدار می دهد: "در برخی از کشورها بیش از 6 درصد از دانش آموزان راهنمائی مسکن ها را سوء مصرف کرده اند که روند هشدار دهنده دیگری از سوء مصرف مواد را نشان می دهد." هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر راه حل هائی ممکن مختلفی، از جمله آموزش کارشناسان سلامت، کنترل بیشتر بر نگهداری و توزیع و همچنین ارتقاء آگاهی عمومی پیرامون خطرات سلامت، جهت رویاروئی با این موضوعات را توصیه می کند.

صحه نهادن بر کنوانسیون های بین المللی کنترل مواد مخدر جهت پیشگیری از صدمات ناشی از مواد مخدر

گزارش سالانه هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر همچنین توجه را به سوی مسئولیت مشترک جامعه بین المللی جهت کنترل مواد مخدر جلب می کند. ریموند یانز، رئیس هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر، می گوید: "مشکل مواد مخدر یک مشکل جهانی است که مستلزم راه حلی جهانی است. ما همه – در سطح بین المللی، کشوری، اجتماعی و یا حتی در سطح فردی -  یک مسئولیت مشترک داریم و آن پرداختن به این مشکل است و باید جهت پیشگیری و کاهش صدمات ناشی از دسترسی ناکافی به داروهای کنترل شده و سوء مصرف مواد و اثرات منفی بازار غیر قانونی مواد حرکت کنیم."

ماهیت جهانی مشکل مواد مخدر نیروی مؤثر در خلق و اتخاذ سه کنوانسیون بین المللی مواد مخدری است که امروزه پایه سیستم بین المللی کنترل مواد مخدر را شکل می دهد. در گزارش سالانه خود، هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر نسبت به ابتکارات با هدف گسترش استفاده بین المللی از مواد کنترل شده ورای مقاصد داروئی و علمی هشدار می دهد.  ریموند یانز، رئیس هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر، گفت: "چنین ابتکاراتی نه تنها پیام این کنوانسیون ها را نقض می کنند، بلکه اهداف بشردوستانه سیستم کنترل مواد مخدر را نادیده می گیرند و تهدیدی برای سلامت عمومی به شمار می روند.

حامیان چنین نظریاتی معتقدند که ابتکارات شان مشکلات بازارهای غیر قانونی مواد مخدر را حل می کند. در حالی که چنین نیست. معاهدات کنترل مواد مخدر بهترین ابزار در دسترس برای پرداختن به مشکل مواد مخدر جهان و حفظ بشریت از صدمات ناشی از سوء مصرف مواد، اثرات، همچون جرم و خشونت مربوط به مواد مخدر، قاچاق و کشت غیر قانونی و تولید مواد مخدر است.

جامعه بین الملل باید در کنترل انحراف و قاچاق پیش سازهای شیمیائی فعال باشد

امروز همچنین گزارش سالانه هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر پیرامون پیش سازهای شیمیائی مورد استفاده در تولید مواد مخدر نیز معرفی شد. این گزارش توضیح می دهد که سازمان های قاچاق مواد شیمیائی با استفاده از مواد جدید کنترل نشده و یا از طریق انتقال عملیات تولید غیر قانونی مواد به مناطقی با سیستم کنترل ضعیف تر، چگونه از چنگ نظام های بین المللی کنترل پیش سازهای شیمیائی می گریزند. بنابراین، سیستم های کنترلی که درست عمل می کنند، برای کنترل تجارت و پیشگیری از انحراف پیش سازهای شیمیائی ضروری است. ابزاری که به دولت ها در کنترل مواد شیمیائی پیش ساز کمک می کنند، شامل سیستم هشدار قبل از صادرات هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر (PEN) و سیستم جدید ارتباط لازم مواد پیش ساز (PICS) است که در مارس 2012 معرفی شد. مسئولین واجد صلاحیت از طریق این ابزار از سرتاسر دنیا می توانند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص قاچاق مواد شیمیائی در لحظه به اشتراک بگذارند و سریعتر بازرسی های دوجانبه را انجام دهند. این ابزار، به همراه سایر ابتکارات بین المللی، این امکان را به دولت ها  می دهد تا به طور چشمگیری تلاش های خود در زمینه کنترل پیش سازهای شیمیائی را ارتقا ببخشند.

مهم ترین رویدادهای منطقه

کل مساحت زیر کشت غیر قانونی کوکا در آمریکای جنوبی در سال 2011 در مقایسه با سال قبل کمی کاهش پیدا کرده است. هر چند، کشفیات بالای کانابیس در آمریکای جنوبی همچنان نگران کننده است، چرا که می تواند دال بر افزایش قابل ملاحظه مقدار تولید کانابیس در منطقه باشد. آمریکای مرکزی و کارائیب همچنان به عنوان محل ترانزیت اصلی برای قاچاق کوکائین از آمریکای جنوبی به بازار آمریکای شمالی به شمار می روند و پس از یک کاهش در سال های اخیر، قاچاق کوکائین از زیر منطقه کارائیب افزایش پیدا کرده است. اثرات متزلزل قاچاق مواد مخدر بر امنیت منطقه افزایش پیدا کرده است و این منطقه تحت تأثیر ارتباط بین قاچاق مواد مخدر و میزان فزاینده خشونت مربوط به مواد مخدر قرار گرفته است. این مسئله همچنین تهدیدی جدی برای  امنیت عمومی در مکزیک به وجود می آورد. بر اساس گزارش دولت مکزیک، از سال 2006 بیش از 60 هزار نفر در نتیجه خشونت مربوط به مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.

با وجود میزان رو به کاهش شیوع بعضی مواد مخدر، آمریکای شمالی همچنان به عنوان بزرگترین بازار غیر قانونی مواد در جهان به شمار می رود. این منطقه همچنین بالاترین میزان مرگ و میر مربوط به مواد مخدر را داراست. تقریباً از هر 20 مرگ و میر در افراد بین 15 تا 64 سال در آمریکای شمالی، یک مرگ مربوط به سوء مصرف مواد است. سوء مصرف مواد در اروپا در سال های اخیر، اگرچه به میزان بالا بوده، اما ثابت مانده است. هرچند، مواد روانگردان جدید همچنان چالش اصلی در اروپای غربی مرکزی به شمار     می روند. تعداد سایت های اینترنتی که محصولات روانگردان به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا را می فروشند در طول دو سال چهار برابر شد و به 690 سایت در ژانویه 2012 رسید.

در حالی که کانابیس در آفریقا به عنوان ماده ای شناخته می شود که به طور گسترده کشت، قاچاق و سوء مصرف می شود، محرک های نوع آمفتامین به عنوان تهدیدی جدید در منطقه به شمار می روند.همانطور که در سال های اخیر آفریقای غربی به صورت محل ترانزیت برای مواد مخدر، به خصوص کوکائین، از آمریکای جنوبی به بازارهای اروپائی درآمده است، میزان سوء مصرف کوکائین نیز در این منطقه رو به افزایش بوده است.

آسیای شرقی و جنوب شرقی همچنان به عنوان دومین منطقه در کشت غیر قانونی خشخاش در جهان، یک پنجم مقدار کل جهان محسوب می شود. آسیای جنوب شرقی همچنین کانون تولید محرک های نوع آمفتامین است و تقریباً نیمی از کشفیات  متامفتامین جهان در سال 2010 در این منطقه بوده است و کشفیاتی بیشتری نیز در طول سال 2011 گزارش شده است. آسیای غربی، به خصوص افغانستان، همچون سال های گذشته بیشترین سهم در کشت غیر قانونی خشخاش و تولید مواد افیونی در جهان را دارد. وضعیت امنیتی نا معلوم و بی ثباتی سیاسی در آسیای غربی، زمینه ای مساعد برای فعالیت های غیر قانونی به سود شبکه های جنائی بین المللی و منطقه ای و در نتیجه میزان فزاینده قاچاق مواد مخدر و پولشوئی را فراهم می کند. تقاضا برای محرک های غیر قانونی، همچون کوکائین و متامفتامین در بخش هائی از آسیای غربی در حال افزایش است و کشفیات کوکائین بین سال های 2010 و 2011 به بیش از 20 درصد افزایش یافته است. اقیانوسیه همچنان بالاترین میزان تولید و سوء مصرف محرک های نوع آمفتامین در جهان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha