سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 68965

سلامت نیوز : یک جراح مغز و اعصاب گفت: درمان اساسی علائم خفیف تنگی نخاعی و بی‌حسی اندام تحتانی با کاهش فعالیت‌های غیرضروری، کاهش وزن، اقدامات توانبخشی، استفاده از برخی داروها بر اساس صلاحدید پزشک و درمان همزمان پوکی استخوان و آرتروز امکان پذیر است.

دکتر علیرضا زالی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه تنگی کانال نخاعی موجب بی‌حسی اندام تحتانی می‌شود، گفت: درمان تنگی نخاع بر اساس شدت علائم از خفیف تا متوسط متفاوت است.

وی با بیان اینکه درمان بی‌حسی در پاها اغلب درمان‌های نگهدارنده است، گفت: در مواردی که علایم حسی- حرکتی در ناحیه پاها ایجاد شود با بهره‌گیری از درمان‌های نگهدارنده مانند فیزیوتراپی می‌توان به بیمار کمک کرد.

وی همچنین افزود: با انجام فیزیوتراپی عضلات اظراف ستون فقرات و عضلات بین مهره‌ای تقویت شده، علایم بیماری فروکش می‌کند.

این جراح مغز و اعصاب با تاکید بر اهمیت کاهش وزن در بهبود علائم تنگی نخاع گفت: وزن بالا تاثیر مستقیم در تشدید علائم و بی‌حسی اندام تحتانی دارد، در بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند، کاهش وزن به عنوان درمان اصلی این عارضه محسوب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در موارد شدید بیماری که نیاز به درمان جراحی دارد، بیمار باید قبل از انجام جراحی در جهت کاهش وزن به طور جدی اقدام کند، در غیر این صورت، حتی پس از رفع تنگی کانال نخاعی با عمل جراحی، احساس کرختی و درد آزاردهنده همراه است.

وی با اشاره به اینکه 15 تا 20 درصدمبتلایان به عارضه تنگی نخاع نیازمند درمان جراحی هستند، گفت: پزشک جراح بر اساس شدت علائم بیماری، تصمیم به عمل جراحی می گیرد.

وی همچنین گفت: درمان جراحی در صورت عدم پاسخگویی بیمار به درمان های نگهدارنده و با هدف پیشگیری از تشدید علایم انجام می شود.

رییس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان طالقانی در پایان خاطرنشان کرد: درمان اساسی علایم خفیف تنگی نخاعی و بی‌حسی اندام تحتانی با کاهش فعالیت‌های غیرضروری، کاهش وزن، اقدامات توانبخشی، استفاده از برخی داروها بر اساس صلاحدید پزشک و درمان همزمان پوکی استخوان و آرتروز امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha